• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

SEO specialist inschakelen: zo vergroot je je online zichtbaarheid!

ingovandriel
  | 
28 juni 2022

Jouw bedrijf beter vindbaar maken in online zoekmachines zoals Google? Daar kan een SEO specialist of freelancer in SEO je mee helpen. In dit artikel ontdek je wat SEO is, waarom SEO je onderneming zichtbaarder maakt, wat SEO met een online marketing bureau te maken heeft én natuurlijk hoe een SEO specialist je bij dit alles kan helpen. Ben jij er klaar voor om je bedrijf online op de kaart te zetten? Lees dan snel verder!

Waarom je als bedrijf online zichtbaar moet zijn

Online marketing is onmisbaar om je bedrijf te laten groeien. Met marketing zorg je voor de verkoop van je producten of diensten door ze zichtbaar te maken voor je doelgroep. Wanneer dit online gebeurt, kan je denken aan een professionele representatie van je onderneming in de vorm van een website en social media kanalen. De vormgeving, tone of voice en natuurlijk de inhoudelijke informatie moeten allemaal op orde zijn. Zo zorg je ervoor dat je online zichtbaarheid consistent is. 

Als een potentiële klant online informatie over jouw bedrijf opzoekt, wil deze een goed beeld krijgen van wat jij kunt betekenen. Een SEO specialist zorgt ervoor dat je bedrijf niet alleen te vinden is als mensen al specifiek op de naam van jouw bedrijf zoeken in Google. Hij of zij heeft namelijk ook als doel om online zichtbaarheid voor je onderneming te realiseren, terwijl je doelgroep nog niet eens weet dat ze jou nodig heeft!

Wat is SEO?

Je wilt vast weten hoe een SEO specialist dit voor elkaar krijgt en wat SEO precies is. SEO is de afkorting voor het Engelse Search Engine Optimization: zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je website zó wordt ingericht dat een zoekmachine zoals Google jouw beste vriend wordt. In elk geval als het gaat om het creëren van online vindbaarheid. SEO zorgt er namelijk voor dat je op bepaalde zoekwoorden hoger in de ranglijst komt. Daardoor krijgt je website meer zichtbaarheid en meer verkeer. SEO bestaat uit drie onderdelen: content, linkbuilding en de technische inrichting van je site. Ik zal hieronder toelichten welke rol elk van deze aspecten speelt.

Content

Content is de tekst die op je site staat: van de titel tot de menubalk en van de hoofdtekst tot de footer. Al deze tekst wordt gescand door Google. Dat niet alleen, er wordt ook een bepaalde waarde toegekend aan die verschillende onderdelen. Staat een belangrijk zoekwoord op prominente plekken (zoals in de titel) en komt het regelmatig terug in de tekst? Dan herkent Google dat jouw tekst relevant is voor mensen die zoeken op dat woord. 

Linkbuilding

Naast de inhoud van je site is ook de context belangrijk. De connectie die je site met andere sites heeft zegt iets over de waarde van je site, omdat andere experts naar jou verwijzen voor informatie. Met linkbuilding zorg je ervoor dat websites naar jouw site linken en dat jij ook linkt naar andere websites. Zie die linkjes als aanbevelingen!

Technische SEO

De technische kant van SEO moet niet onderschat worden. Hoe je site aan de achterkant is ingericht wordt dan misschien niet gezien door je publiek, maar wel door Google. De belangrijkste elementen die onmisbaar zijn voor een hogere score zijn:

  • Snelheid van de website;
  • Gebruiksvriendelijkheid/inrichting van de site;
  • Leesbaarheid van de pagina’s.

Maak je de laadtijd van je website zo snel mogelijk, breng je een gedegen structuur aan en heb je een website die begrijpelijk is voor zoekmachines? Dan heb je al een stap in de goede richting gezet.

Waarom SEO: het belang van goed vindbaar zijn in Google

Waarom SEO belangrijk is voor de vindbaarheid? Door geoptimaliseerd te zijn voor zoekmachines, komt je website naar voren op de plek waar jouw doelgroep zoekt naar een oplossing: Google. Een inhoudelijk goede site mist kansen wanneer cruciale zoekwoorden niet in de titel staan. De gebruiksvriendelijkheid van je site is niet optimaal als de pagina’s onderling niet naar elkaar linken of wanneer een duidelijke structuur ontbreekt.

Wat er gebeurt wanneer je een SEO specialist inzet om jouw site onder handen te nemen? Zoals je al kon lezen, kent Google waarde toe aan websites. Door ervoor te zorgen dat de gebruikservaring zowel inhoudelijk als technisch op orde is, krijg je een hogere score. Daarmee kom je hoger in de zoekresultaten, waardoor jouw publiek je sneller kan vinden. Het gevolg? Meer bezoekers op je site, meer interesse in je aanbod én meer klanten en omzet! 

Hoe kun je de SEO van je bedrijfswebsite verbeteren?

Waarom SEO onmisbaar is voor je site, is je als het goed is nu helemaal duidelijk. Je kunt de SEO van je bedrijfswebsite verbeteren door hier vanaf de start rekening mee te houden. Dus al tijdens het bouwen van je site. Wil je een website (laten) bouwen waarbij SEO direct wordt meegenomen? Of staat jouw site al, maar heb je geen zoekmachine optimalisaties doorgevoerd? Dan kan een SEO specialist de uitkomst bieden. 

Wat is een SEO specialist?

Wat is een SEO specialist en wat kan deze voor jou betekenen? Het zal niet als een verrassing komen dat de SEO specialist betekenis als volgt is: search engine optimization specialist. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie specialist. Een SEO specialist inventariseert hoeveel bezoekers je op je website hebt, waar ze vandaan komen en wat relevante zoektermen zijn. Ook kijkt deze expert naar de autoriteit die je hebt opgebouwd door het verzamelen van links naar je website. Komt daar veel verkeer op binnen of kan de kwaliteit van de linkbuilding wel wat omhoog? De SEO specialist ziet wat nodig is en maakt er een plan van aanpak voor. 

Ook de technische kant blijft natuurlijk niet onbelicht. Door alles te checken wordt duidelijk waar websitebezoekers vastlopen en of je site wel aantrekkelijk genoeg is. In overleg met je websitebeheerder kunnen wijzigingen worden doorgevoerd. Als alles aan de achterkant in orde is, is je site namelijk veel fijner voor je publiek.

Nu denk je misschien dat je zelf de meeste teksten voor je site kunt schrijven. Waarom is het dan toch verstandig om een SEO specialist in te huren? Het controleren van de website en adviseren over verbeterpunten, moet gebeuren vanuit ervaring en expertise. Naast de basisonderdelen veranderen SEO eisen voortdurend en zal je als SEO specialist Google in de gaten moeten houden. Dit kost veel tijd en moeite. Besteed dit daarom gewoon lekker uit!

De vijf belangrijkste SEO specialist voordelen

Het inhuren van een SEO specialist zal je bedrijf een boost geven in de Google zoekbalk en zoekresultaten. De vijf belangrijkste voordelen die een SEO specialist jou oplevert, ontdek je hier.

1. SEO blijft werken

Het werk van een SEO specialist blijft waardevol voor het binnenhalen van nieuwe klanten, omdat de content op je site blijft staan en de basistechniek zo in orde is. Wanneer je eenmaal goed vindbaar bent op een bepaald zoekwoord, krijg je steeds meer verkeer. Wat ook weer meeweegt in de waardering die je van Google krijgt. Die waarde blijft bestaan. 

2. Organische vindbaarheid

De SEO specialist focust op organische zoekresultaten, wat inhoudt dat je niet door betaalde advertenties bovenaan komt te staan, maar door natuurlijke activiteiten. Als je content waardevol genoeg is om boven in de zoekresultaten te komen, zegt dan ook veel meer over je onderneming dan betaalde zichtbaarheid.

3. Bereik je doelgroep

Je krijgt altijd bezoekers op je pagina die relevant zijn voor jouw bedrijf. De SEO specialist doet onderzoek naar de zoektermen die het beste aansluiten op jouw doelgroep. Zoeken ze een timmerman in Leiden en ben jij dat? Dan heb je meteen mensen in je online showroom die ook echt interesse hebben in wat jij te bieden hebt.

4. Een goed werkende website

Met een volledig geoptimaliseerde site wordt goed rekening gehouden met de gebruikservaring van de bezoeker. Een snelle en overzichtelijke site helpt mogelijke klanten om een beslissing te maken. Bovendien haakt niemand af, want je content is treffend en sluit perfect aan bij de zoekterm. 

5. Een SEO specialist betaalt zichzelf weer terug

Met het inhuren van een SEO specialist weet je zeker dat meer klanten hun weg naar jouw bedrijf weten te vinden. Dat levert jou weer meer omzet op. Het is de investering dus dubbel en dwars waard. 

SEO specialist inhuren? Doen!

Ben jij er klaar voor om SEO in te zetten en je bedrijf te laten groeien? Dan is het tijd om een SEO specialist in te huren. Bij je zoektocht is het echt niet nodig om op zoek te gaan naar een SEO specialist Amsterdam of SEO specialist Eindhoven. De werkzaamheden van een SEO specialist zijn namelijk bij uitstek activiteiten die zich online afspelen. In de meeste gevallen is het dan ook zo dat een SEO specialist freelance vanuit huis werkt. 

Op afstand werken is voor de SEO specialist geen enkel probleem en het voordeel daarvan is dat je dit terugziet in het prijskaartje. De tarieven voor een zelfstandige zijn vaak wat lager, afhankelijk van de ervaring en expertise. Wanneer een SEO specialist kosten doorberekent, heeft dit vaak te maken met kantoorkosten. Een SEO specialist zzp is vele malen goedkoper dan het inhuren van een marketing bureau. Dit is ook een belangrijke reden voor veel startende ondernemers: zij kiezen voor een SEO specialist freelancer.

Direct starten met SEO

Overtuigd van de SEO voordelen? Dan adviseer ik je om er zo snel mogelijk mee van start te gaan. Het kan namelijk even duren voordat Google jouw wijzigingen opmerkt. Maar staat jouw website eenmaal goed, met dank aan de SEO specialist? Reken dan maar op spectaculaire zoekresultaten!

Artikel uit de categorie:
Marketing

0 Reacties op "SEO specialist inschakelen: zo vergroot je je online zichtbaarheid!"

Geef een reactie op dit artikel

© 2024 Oogvoorondernemers. - Powered by Maatos