• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

De plek voor startende ondernemers

Voor jouw bedrijf,
dus jij bepaalt

Als ondernemer kun je heel veel dingen zelf bepalen en invullen. Zo bepaal je zelf op welke dagen je werkt en hoeveel uren je maakt. En ben je in de weekenden graag vrij, dan weet je dat je doordeweeks wat harder zal moeten werken. Je kunt in de meeste gevallen zelf beslissen met wie je in zee gaat, dus opdrachten binnenhalen doe je alleen wanneer dat goed voelt voor jou. En wanneer iets je niet bevalt, dan is het aan jou om dit te veranderen of om ermee te stoppen. Dat is heel fijn, want je wordt een stuk flexibeler.

Maar al die vrijheid kan ook tegen je gaan werken als je je niet goed voorbereidt. Voorkom dat je laks wordt of belangrijke zaken vergeet, want daar zal je zelf de gevolgen van moeten dragen. Wie zijn ondernemersbillen brandt, moet op de blaren zitten. Je bent als ondernemer namelijk zelf verantwoordelijk voor het bedrijf dat je runt en de eventuele financiële schade die ontstaat. Daarom is het verstandig om eerst goed onderzoek te doen. Maar als je inmiddels door de bomen het bos niet meer ziet, begrijp ik dat heel goed. Geen zorgen, ik ben er om je te helpen!

Inschrijven

Ondernemen

Marketing & Sales

Juridisch

Start met

Jouw checklist

Waarschijnlijk heb je inmiddels al een afspraak gemaakt om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Zo kun je je bedrijf officieel maken en ga je op een legale en verantwoorde manier van start met het opzetten van je eigen business. Nog geen afspraak gemaakt? Dan is dat je eerstvolgende stap. Denk goed na over wat je precies met je bedrijf wilt doen, bedenk een passende naam en schrijf een ondernemingsplan. Dan weet je zeker dat je niet zomaar iets doet, maar dat elke stap en elke keuze gebaseerd is op een goed onderbouwde strategie. Heb je hulp nodig bij het bedenken van een goede bedrijfsnaam? Ik heb een checklist samengesteld die je hiervoor kunt gebruiken. Schrijf jezelf in voor de nieuwsbrief op mijn website en je ontvangt niet alleen de checklist, maar nog veel meer handige hulpmiddelen.

En lukt het niet helemaal om zelf een ondernemingsplan te schrijven? Dan help ik je daar graag bij. Een bedrijf staat of valt namelijk met een goed plan. Je kans om te slagen als ondernemer wordt direct stukken groter wanneer je dit plan goed hebt uitgedacht en weet wat je te doen staat. Ga je zonder ondernemingsplan aan de slag, dan komt er hoogstwaarschijnlijk niet veel van je bedrijf terecht. Het is sommige ondernemers echter wel gelukt zonder plan, maar dat risico wil je liever niet nemen. 

Je hebt namelijk een enorme motivatie en drive, geweldige dromen én een goed/uniek idee. Daar wil je graag gebruik van maken. Zonde om dat niet te doen! Bovendien wil je dat je bedrijf slaagt. Het liefst in één keer. En daar kunnen we samen voor zorgen.

Hoe begin je met

Ondernemen

Wellicht zit je al direct met de handen in het haar, want wat is ondernemen nu precies? Hoe kom je aan klanten wanneer je besluit om te beginnen? En hoe schrijf je een sterk ondernemingsplan? Wat als je nog niet precies weet welke stappen je moet zetten om een succesvol bedrijf op te zetten? Misschien heb je zelfs nog niet concreet voor ogen welke dienst(en) of product(en) je wilt aanbieden met je bedrijf. Weet je dat je bijvoorbeeld een domeinnaam moet kopen, als je online zichtbaar wilt zijn? En dat je dan het beste voor een pakket met hosting én e-mail in één kunt gaan? Een professioneel e-mailadres maakt direct dat je serieuzer overkomt.

Als businesscoach help ik je hiermee, want ik heb hier reeds jaren ervaring in opgedaan. En dat is handig, want daardoor weet ik precies wat je wel en niet moet doen als startende ondernemer. Ik heb een handige videocursus ontwikkeld om je op weg te helpen en je voor te bereiden op een succesvolle toekomst met je business. Iedere keer komen er nieuwe afleveringen bij, zodat je je je kennis verder kunt verbreden. Na 15 afleveringen (van elk ongeveer een kwartier), weet jij precies hoe je een businessplan schrijft. Daarbij geef ik je allerlei waardevolle tips and tricks, zodat je daarna zelf aan de slag kunt.

Tijdens deze cursus ondernemen worden alle belangrijke aspecten besproken die je als ondernemer moet kennen. Het is namelijk niet zomaar iets, een eigen bedrijf starten. Maar met een beetje hulp kan ook jij dit. Dat is iets wat ik zeker weet!

Waarom een businesscoach?

Tegenwoordig heeft haast elke ondernemer wel een businesscoach. In het begin is dat vooral handig, omdat je nog niet goed weet hoe je aan de slag moet gaan. Ondernemen is een vak apart en als je het goed wilt aanpakken is het van belang dat je je volledig en juist laat informeren. Maar ook na je vliegende start is het belangrijk dat je iemand hebt om mee te sparren.

Als businesscoach help ik ondernemers op allerlei vlakken om hun doelen te bereiken. En om hen te laten groeien als persoon. Je zal namelijk zien dat je tijdens het ondernemen niet alleen veel leert over je business en alles wat daarbij komt kijken, maar ook over jezelf. En over de mensen of bedrijven met wie je te maken krijgt. Tevens leer ik je hoe je op de lange termijn aan de waarde van je bedrijf kunt werken. Op die manier kun je verder komen en zal je bedrijf ook de komende jaren blijven groeien.

Al deze kennis en ervaring heb ik gebundeld in mijn online trainingen. Daarin worden diverse onderwerpen behandeld die relevant zijn voor ondernemers. Hierin komt niet alleen nuttige informatie aan bod over het ondernemen, maar we bespreken ook praktische zaken. Denk hierbij aan hoe je online je geld kunt verdienen of hoe je aan telefonische acquisitie doet. En welke gouden tips moet elke ondernemer echt kennen voordat hij of zij van start gaat?

Wist je dat zelfs businesscoaches een businesscoach hebben? Op die manier is het mogelijk om je perspectief te blijven verbreden en soms ook te veranderen, als dat nodig blijkt. Tijdens de coaching is er altijd ruimte om nieuwe situaties, problemen of doelen te bespreken. Je bent als ondernemer namelijk nooit uitgeleerd. En dat is nu net het leuke aan dit vak!

Een bedrijf starten zonder geld

Veel mensen die gaan ondernemen beschikken niet direct over kapitaal. Is het mogelijk om een bedrijf te starten zonder geld? Ja, dat kan! Het zal niet gemakkelijk zijn, want je moet bereid zijn om hard te werken. En je moet er veel tijd in willen stoppen. Maar dat is niet erg, want ook op deze manier kun je succesvol een bedrijf oprichten. Ga gedisciplineerd te werk en houd je doel(en) goed voor ogen, want waar een wil is, is een weg!

En kennis is macht. Ook wanneer je wél geld hebt om in je bedrijf te investeren. Als je weet waar je aan begint en wat je te doen staat, dan kom je al een heel eind. Schrijf daarom alvast voor jezelf op wat je wilt doen, wat je daarvoor nodig hebt, welke doelen je wilt bereiken en hoe je ondernemingsplan eruit komt te zien. Dan zal je zien dat je niet per se geld nodig hebt om je eigen geld te verdienen. Er zijn tegenwoordig allerlei mogelijkheden om een bedrijf van de grond te krijgen, zonder daar (veel) financiële middelen voor te gebruiken.

 

Enkele voorbeelden?

Affiliate marketing: je maakt hierbij een website waarop je artikelen promoot. Als iemand via jouw website zo’n artikel koopt, krijg je daar een vergoeding voor. Het kan wel even duren voordat dit lekker gaat lopen en je moet er tijd in blijven investeren. Anders zal je niet continu bezoekers op je website krijgen. En geen bezoekers betekent geen geld.

Dropshipping: hierbij koop je producten in bij een leverancier die je vervolgens weer verkoopt. Houd er rekening mee dat dat betekent dat je mogelijk een voorraad moet aanschaffen. Wanneer je je producten verkoopt, houd je na aftrek van de verzendkosten een winstmarge over.

Telefonisch verkopen: als je goed bent in mensen overtuigen en wanneer je geen blad voor de mond neemt, kun je telefonisch verkopen. Je kunt op deze manier allerlei producten en diensten verkopen, van verzekeringen tot activiteiten. De enige kosten die je hierbij hebt zijn de kosten voor het gebruik van je (mobiele) telefoon.

Hoe zet je jezelf in de markt

Sales & Marketing

Voordat je je bedrijf lanceert, wil je duidelijk hebben hoe je jezelf in de markt zet. Afhankelijk van het type product(en) en/of dienst(en) dat je gaat aanbieden, kun je bepalen of je dit online of offline gaat doen. Ook geef ik je wat advies over hoe je je klanten kunt vinden én overtuigen en welke tools je daarbij kunt inzetten.

En hoe schrijf je nu eigenlijk een goede tekst? Tegenwoordig wordt tekstschrijven steeds vaker uitbesteed en dat is niet zonder reden. Wanneer je weet dat een ander iets beter kan dan jij, dan is het helemaal oké (en zelfs heel verstandig) om dit uit te besteden. Ook is het belangrijk om kennis te hebben van SEO, SEA en andere termen die wellicht nu nog onbekend zijn voor je.

Verder is het van belang om overzicht te houden op je commerciële activiteiten. Dat kan door middel van een CRM-tool. Op die manier weet je wie je gesproken hebt, wie je nog moet mailen of bellen en wanneer dat precies moet gebeuren. En wat dacht je van het opstellen van offertes voor potentiële klanten? Wanneer iemand bij jou een offerte opvraagt, wil je natuurlijk dat daar een opdracht of verkoop uit voortvloeit. Daarom moet je het op de juiste manier aanpakken.

Verkopen op Bol.com
en Amazon

Waarschijnlijk ben je wel bekend met de website Bol.com. Wist je dat je daar ook zelf producten op kunt aanbieden? Ik heb een training gemaakt die jou leert om succesvol te verkopen via deze website: de Bol Masterclass. Wil je niet alleen nationaal, maar ook internationaal ondernemen, dan is verkopen via Amazon ook interessant. In die training leer je hoe je Amazon als verkoopkanaal gebruikt. Dit is momenteel de grootste online marktplaats van Europa. Daarbij komt onder andere het oprichten van een online webshop kijken en wat je daarbij wel en niet moet doen om succesvol te worden.

Online marketing

Waar het vroeger de normaalste gang van zaken was om offline te werk te gaan, zijn de mogelijkheden eindeloos geworden met de komst van het internet. En sinds social media booming business is geworden, lijkt werkelijk alles mogelijk! Bedenk goed wat het meest gunstig zal zijn voor jouw bedrijf en product of dienst. Ga je voor online marketing, dan zal je profijt hebben van een eigen website. Om die te laten bouwen moet je nadenken over je websitedesign en de hosting van je website, maar ook over de content die erop komt te staan en wie deze teksten voor je gaat schrijven. Mocht je hoog willen scoren in de zoekmachines (en wie wil dat nu niet?), dan is een goede tekstschrijver een belangrijke en verstandige investering.

En hoe wil je bereikbaar zijn voor je klanten? Zal dat telefonisch of per e-mail gaan? Of enkel middels een contactformulier op je website? Wil je actief zijn op social media en je klanten ook daar de mogelijkheid geven om op de hoogte te blijven van nieuws rondom je product(en) en/of dienst(en)? Zo ja, welke social media kanalen ga je dan inzetten? Lang niet iedereen bevindt zich op elk kanaal, dus je moet gericht te werk gaan. En komt daar op social media dan ook een stukje klantenservice bij kijken of zet je het alleen in als middel om te informeren en te enthousiasmeren? Dat zijn allemaal dingen om goed over na te denken, maar wel heel leuk om je in te verdiepen.

Offline marketing

Waar het vroeger de normaalste gang van zaken was om offline te werk te gaan, zijn de mogelijkheden eindeloos geworden met de komst van het internet. En sinds social media booming business is geworden, lijkt werkelijk alles mogelijk! Bedenk goed wat het meest gunstig zal zijn voor jouw bedrijf en product of dienst. Ga je voor online marketing, dan zal je profijt hebben van een eigen website. Om die te laten bouwen moet je nadenken over je websitedesign en de hosting van je website. Maar ook over de content die erop komt te staan en wie deze teksten voor je gaat schrijven. Mocht je hoog willen scoren in de zoekmachines, dan is een goede tekstschrijver een belangrijke en verstandige investering. En hoe wil je bereikbaar zijn voor je klanten? Zal dat telefonisch of per e-mail gaan? Of enkel middels een contactformulier op je website? Wil je actief zijn op social media en je klanten ook daar de mogelijkheid geven om op de hoogte te blijven van nieuws rondom je product(en) en/of dienst(en)? Zo ja, welke social media kanalen ga je dan inzetten? Lang niet iedereen bevindt zich op elk kanaal, dus je moet gericht te werk gaan. En komt daar op social media dan ook een stukje klantenservice bij kijken of zet je het alleen in als middel om te informeren en te enthousiasmeren? Dat zijn allemaal dingen om goed over na te denken, maar wel heel leuk om je in te verdiepen.

Of toch allebei?

Ook een combinatie van online en offline marketing is mogelijk. Je zit nergens aan vast wat dat betreft, dus experimenteer vooral en kijk wat het beste werkt voor jou. Jouw bedrijf is uniek. En daarom is er niet één standaard manier om succes te bereiken. Dit zal per geval verschillen en dat maakt het nu net zo interessant.

Belangrijke zaken

Juridisch

Wie een bedrijf begint, zal vroeg of laat te maken krijgen met juridische zaken. Dit zijn misschien niet de meest aantrekkelijke onderwerpen, maar belangrijk zijn ze wel. Je weet wel, die kleine lettertjes en voorwaarden die zowel jou als ondernemer beschermen als je klanten. Vooral wanneer je een business start met werknemers, is het van belang om te weten hoe de juridische kant van het bedrijf geregeld moet worden.

Daarom heb ik samen met mijn juridische partners een checklist samengesteld die je helpt beoordelen of jij je juridische zaken reeds op orde hebt. Je zal je bijvoorbeeld moeten verdiepen in hoe contractmanagement werkt en er zijn nog tal van andere zaken die geregeld moeten worden.
Is dit niet echt jouw ding en krijg je hier liever professionele hulp bij? Dan staat Oog voor Ondernemers klaar om je te adviseren en je op weg te helpen. Ook hier geldt namelijk: kun je iets uitbesteden, doe dat dan. Het heeft geen zin om uren bezig te zijn met iets wat je niet begrijpt of waar je interesse niet ligt. Dan kun je het net zo goed over laten aan een partij die daar wel in gespecialiseerd is. Dat scheelt je een hoop stress!

Vind je het wel interessant om dit zelf te doen? Speciaal voor startende ondernemers heb ik een starterspakket samengesteld waarmee je alle juridische zaken goed regelt. Dan kun je met een gerust hart aan de slag met het runnen van je eigen bedrijf.

Contract management

Waarschijnlijk ben je wel bekend met de website Bol.com. Wist je dat je daar ook zelf producten op kunt aanbieden? Ik heb een training gemaakt die jou leert om succesvol te verkopen via deze website: de Bol Masterclass. Wil je niet alleen nationaal, maar ook internationaal ondernemen, dan is verkopen via Amazon ook interessant. In die training leer je hoe je Amazon als verkoopkanaal gebruikt. Dit is momenteel de grootste online marktplaats van Europa. Daarbij komt onder andere het oprichten van een online webshop kijken en wat je daarbij wel en niet moet doen om succesvol te worden.

Overige diensten om
rekening mee te houden

Maar dat is nog niet alles, want de juridische kant van het ondernemen gaat over veel meer dingen. We hebben het nu enkel gehad over contractmanagement, maar met overige diensten op het gebied van ondernemingsrecht moet ook rekening gehouden worden. Tenminste wel wanneer je succesvol een eigen bedrijf wilt runnen. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van de algemene voorwaarden voor de verkoop of het gebruik van je dienst of product. En hoe kun je jezelf, je bedrijf en/of je merk het beste beschermen? Wellicht is het voor jouw bedrijf handig om je merk vast te leggen in het Merkenregister. Dan weet je zeker dat een ander er niet met jouw merk(naam) vandoor kan gaan.

Wat te doen wanneer een klant of opdrachtgever weigert te betalen? Hoe pak je dat precies aan en wanneer ga je over tot het inschakelen van een incassobureau? En wat zijn je rechten en plichten als ondernemer in andere situaties? Je kunt namelijk nooit van tevoren weten hoe bepaalde situaties zullen verlopen. Daarom moet je overal goed op voorbereid zijn.

Als ik je zeg dat dit nog maar het topje van de ijsberg is, is dat geen enkele reden tot paniek. Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. Ik stel mijn kennis en expertise graag beschikbaar, zodat je met de juiste kennis én een goede dosis zelfvertrouwen van start kunt. Wil je meer weten over het starten van je eigen bedrijf of heb je vragen voor mij? Neem dan gerust contact met mij op. Dan spreken we elkaar snel!

Ingo van Driel

Hoe kan ik, Ingo van Driel, jou als ondernemer helpen?

Mijn naam is Ingo van Driel en ik ben ervaren businesscoach en ondernemer. Omdat ik weet dat het opzetten van een eigen bedrijf niet niets is, help ik beginnende ondernemers hierbij. Ik weet namelijk precies waar je op moet letten, welke dingen je kunt doen om succes te bereiken en welke tools je daarvoor nodig hebt. Dat heb ik in de afgelopen 20 jaar bij veel bedrijven van binnen gezien. Ook heb ik geholpen om diverse bedrijven op te starten en ik heb veel ondernemers van adviezen voorzien. Ondernemen zit al van jongs af aan in mijn bloed en ik weet als geen ander hoe belangrijk het is om dit serieus aan te pakken.

Als ondernemer heb je vroeg of laat behoefte aan begeleiding van iemand die het al eens heeft gedaan. Je hoeft namelijk niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Als er iemand is die jou kan behoeden voor het maken van bepaalde fouten, dan is dat heel mooi meegenomen. Daarbij zijn niet alle vragen hetzelfde, wat maakt dat het antwoord op iedere vraag ook net iets anders kan zijn. Er is niet één succesformule voor het opstarten van elk bedrijf. Iedereen is uniek en daardoor zal ook elk bedrijf uniek zijn.

Daarom wil ik je graag helpen om doelen te stellen en die te realiseren. We kunnen samen sparren over allerlei vraagstukken en onderwerpen en ik zal je in de praktijk laten zien hoe dingen werken. Natuurlijk doe ik dit niet allemaal alleen. Ik heb veel kennis en ervaring, maar ik kan mij niet op elk vlak specialiseren. Naast mij zijn er tal van andere experts die klaar staan om je te helpen. Zij zijn elk gespecialiseerd in hun eigen vakgebied. Op deze manier ontvang je zoveel mogelijk hulp van de beste kwaliteit. Het leuke van ondernemen is namelijk dat je met allerlei verschillende dingen bezig bent. Laten we eens sparren en bekijken wat er zoal komt kijken bij het starten van jouw eigen onderneming.

“Ingo, jij bent net als de sportschool. Ik zie op tegen je komst, maar ik ben heel blij als je bent geweest.”- Partner bij een groot internationaal kantoor te Amsterdam

Oog voor ondernemers updates

Blijf op de hoogte

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en
ontvang dan ook gelijk de checklist "Je eigen bedrijf starten".

© 2024 Oogvoorondernemers. - Powered by Maatos