• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Social media planner inschakelen: de ideale hulp bij social media!

ingovandriel
  | 
4 maart 2022

Tegenwoordig is het een must om als ondernemer actief te zijn op social media. Het is niet alleen een essentieel podium waar je jouw diensten en producten kunt promoten. Tegenwoordig worden social media kanalen ook gezien als visitekaartje. En een ondernemer kan niet zonder zijn of haar visitekaartje! Veel ondernemers weten dit en willen ‘iets’ doen met social media. Echter, ze weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Daarom is een social media planner of specialist inschakelen verstandig. Ik vertel je er graag meer over!

Social media uitbesteden: wat doet een social media planner?

Al die social media platforms, mogelijkheden, nieuwe trends… Het is lastig om het allemaal bij te houden. Bovendien heb je het als ondernemer al druk genoeg. Gelukkig kan een social media planner of specialist je helpen! In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over een social media planner en hoe deze specialist jou kan helpen bij het behalen van geweldige online resultaten.

Een social media specialist is een online marketeer die zich heeft gespecialiseerd in social media. Een social media specialist weet daarom als geen ander hoe je social media inzet om mooie online resultaten te boeken. De social media planner is altijd op de hoogte van de laatste trends, creëert mooie content voor diverse social media platforms en geeft karakter aan je bedrijf via Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat en meer.

Social media specialist werkzaamheden

Ben je benieuwd naar wat een social media planner precies doet? Hieronder zet ik de belangrijkste werkzaamheden van een social media specialist voor je op een rijtje:

✅ Het bedenken van een social media plan en contentkalender;

✅ Het ontwikkelen en optimaliseren van social media campagnes;

✅ Social media beheer: optimaliseren van online profielen;

✅ Social media training geven aan ondernemers;

✅ Het uitvoeren van concurrentie- en zoekwoordenanalyses;

✅ Contact onderhouden met klanten via social media.

Hulp bij social media? De voordelen van een social media specialist

Als ondernemer ben je druk bezig met verschillende zaken. Het liefst besteed je alle bijzaken uit aan specialisten, zodat jij je kunt focussen op wat je echt leuk vindt: je core business. Social media zijn vaak bijzaak. Daarom is een tekstschrijver inhuren ook zo aantrekkelijk!

Doordat social media continu in ontwikkeling zijn, kan het erg lastig zijn om up-to-date te blijven. Ook groeit technologie exponentieel, waardoor je al snel het gevoel krijgt dat je achterloopt. Vooral als je merkt dat je concurrenten wél het beste maken van hun social media campagnes. Jij wilt dan natuurlijk niet achterblijven! In dat geval kun je je social media uitbesteden aan een social media specialist. De voordelen daarvan:

✅ Social media zijn essentieel voor ondernemers: blijf niet achter op concurrentie;

✅ Bespaar tijd en geld als ondernemer: meer tijd voor je core business;

✅ Een social media specialist weet precies hoe het algoritme werkt en kan jouw producten en diensten goed onder de aandacht brengen;

✅ Je social media platforms worden gevuld met kwalitatieve en converterende content;

✅ Je bereikt zoveel mogelijk mensen = meer conversie!

✅ Kennis van de privacy wetten: zo ga je als ondernemer niet de fout in;

✅ Vergroot je naamsbekendheid en verbeter je imago.

Bespaar tijd met social media uitbesteden

Tijd is de belangrijkste reden waarom ondernemers en bedrijven hun social media uitbesteden. Social media beheer is immers een taak die constante aandacht vereist. Simpelweg posten op Facebook of Instagram wanneer je even een plekje vrij hebt in je agenda, is niet genoeg.

Bovendien blijkt uit onderzoek dat ongeveer 42% van de consumenten verwacht dat ze binnen 60 minuten een reactie krijgt op social media. Laat je als ondernemer jouw social media links liggen? Dan loop je het risico dat je je reputatie schaadt. Jouw social media uitbesteden aan een social media planner is daarom zeker geen gek idee.

Bespaar geld met social media beheer uitbesteden

Doorgaans is je social media uitbesteden effectiever dan een in-house specialist inhuren. Bij het inhuren van een in-house specialist krijg je immers te maken met nieuwe teamleden die je moet aannemen en opleiden. Dit kost allemaal tijd en geld. Door je social media beheer over te laten aan een social media specialist freelancer of social media manager marketing, kun je er snel en effectief voor zorgen dat je online toch mooie resultaten boekt. Het kost je natuurlijk wel geld, maar uiteindelijk levert het je extra winst op!

Verbeter je imago met social media

Zoals ik al eerder benoemde, worden social media tegenwoordig gezien als je visitekaartje. De kans is zeer groot dat consumenten op zoek gaan naar jouw onderneming op social media. Bijvoorbeeld om een vraag te stellen of om een beter beeld te krijgen van jouw producten, diensten of gedachtegoed. Het is daarom essentieel om als ondernemer actief te zijn op social media. Niet alleen om je diensten en producten te promoten, maar ook om te communiceren met je klanten.

Neem bijvoorbeeld het sportmerk Nike of de webshop Bol als voorbeeld. Nike zet social media erg slim is om gedachtegoed te promoten: ‘Just do it’. Dankzij social media heeft Nike een gevoel kunnen koppelen aan haar producten.

Webshop Bol zet social media ook slim in door op een luchtige en grappige manier te communiceren met klanten. We kennen allemaal de grappige gesprekken tussen klanten en Bol-medewerkers die veel worden gedeeld op social media. Social media zijn dus zeer geschikte tools om van jouw merk een begrip te maken.

Creëer meer bereik met een social media specialist

Wist je dat er iedere dag zo’n 2 miljoen mensen social media gebruiken? Uit onderzoek van Emerce blijkt dat het social mediagebruik tussen 2019 en 2020 gemiddeld met 12,3% is gestegen. En dit percentage blijft groeien! Bovendien spendeert de gemiddelde social media gebruiker ongeveer 2 uur en 29 minuten per dag aan social media. De kans is groot dat er nu wel een belletje gaat rinkelen: je moet actief worden op social media en snel ook!

Een goede social media planner vinden?

Je weet nu hoe belangrijk het is om als ondernemer een social media specialist in de arm te nemen. Dan komen we nu bij de volgende vraag: waar vind je een geschikte social media planner? Het werven van een social media specialist is makkelijker gezegd dan gedaan. Tegenwoordig is er namelijk een hele nieuwe generatie social media professionals. Geen nood, er zijn enkele tips die je kunt volgen om een geschikte social media planner te vinden.

Zo kun je bijvoorbeeld een kijkje nemen op websites waarop social media freelancers zijn aangesloten. Deze platformen brengen opdrachtgever en freelancers samen. Geef een omschrijving van de opdracht en het platform koppelt één of meerdere geschikte social media freelancer(s) aan de opdracht. Als opdrachtgever beslis je uiteindelijk zelf met wie je in zee gaat.

Social media manager marketing of social media specialist freelance

Naast freelancers, kun je er als ondernemer ook voor kiezen om contact op te nemen met een social media bureau. Hier zijn diverse social media specialisten werkzaam die je graag helpen bij je social media campagne. Een voordeel van een social media planner inschakelen via een social media bureau, is dat deze specialisten onderling kunnen brainstormen over jouw social media plan. Hierdoor kunnen ze van elkaar leren. Dit heeft uiteindelijk een positief effect op jouw social media resultaten! Bovendien hebben deze social media specialisten vaak toegang tot diverse social media trainingen. Daardoor is hun kennis altijd up-to-date.

Of je nu een social media manager marketing inschakelt of een social media specialist freelancer… Een goede social media specialist is altijd creatief, analytisch en ondernemend én wordt blij van mooie online resultaten!

Meest gestelde vragen over een social media planner of specialist

Het is duidelijk: als ondernemer is social media onmisbaar. Gelukkig kun je hiervoor de hulp inschakelen van een social media planner. Heb je nog vragen over social media planners of specialisten? Hieronder heb ik de meest gestelde vragen over op een rijtje gezet.

1. Welke social media kanalen zijn tegenwoordig het populairst?

Uit onderzoek blijkt dat de onderstaande platformen de belangrijkste social media zijn in 2022:

  • WhatsApp (10,9 miljoen gebruikers)
  • Facebook (10,1 miljoen gebruikers)
  • YouTube (8,8 miljoen gebruikers)
  • Instagram (4,9 miljoen gebruikers)
  • TikTok (4,8 miljoen gebruikers)
  • LinkedIn (4,6 miljoen gebruikers
  • Pinterest (3,3 miljoen gebruikers
  • Snapchat 2,2 miljoen gebruikers)

Hierbij zijn het aantal gebruikers van TikTok en Instagram vooral hard gestegen ten opzichte van de voorgaande jaren.

2. Welke social media is beter: Facebook, TikTok of Instagram?

Welke social media beter is, verschilt per situatie en bedrijf. Een social media planner kan jou helpen bij het doen van onderzoek om te achterhalen welke social media kanalen je het beste kunt inzetten en op welke manier.

3. Wat kost een social media specialist of planner gemiddeld?

Dat is afhankelijk van of een social media planner of specialist per uur of per pakket betaald wordt. De kosten kunnen variëren van €60 tot €150 per uur. De prijzen voor pakketten zijn afhankelijk van de inhoud van elk pakket.

Artikel uit de categorie:
Marketing

0 Reacties op "Social media planner inschakelen: de ideale hulp bij social media!"

Geef een reactie op dit artikel

© 2024 Oogvoorondernemers. - Powered by Maatos