Wil je meer zichtbaarheid voor je bedrijf creëren, zodat je je onderneming kunt laten groeien? Reclame via social media of een landelijke mediacampagne: als je het goed wilt aanpakken, kan je het beste een reclamebureau inhuren. Sommige ondernemers denken dat ze het allemaal zelf moeten doen, maar dat is een fabeltje. Het is vrijwel onmogelijk om een goed doordachte reclamestrategie te bedenken en uit te voeren, terwijl je ondertussen je business runt. Daarom raad ik je aan om jezelf en je bedrijf serieus te nemen en een reclamebureau in te huren!
Wat is een reclamebureau?
Je wil meer aandacht voor je bedrijf, groeien als onderneming en misschien wel grotere klanten aantrekken. Maar het aannemen van een marketingmedewerker is nog een stap te ver. Bovendien heb je dan iemand nodig die expert is op alle aspecten die komen kijken bij het neerzetten van een marketingcampagne. Als jij je op dit punt van bedrijfsgroei bevindt, moet je eens overwegen om een reclamebureau in te huren. Een creatief marketing bureau geeft je onderneming een boost en zorgt voor een stevige basis van je uitstraling.
Reclamebureaus zijn gespecialiseerd in het vergroten van aandacht voor jouw merk, dankzij een sterk team. Dat team bestaat onder andere uit een huisstijl ontwerper, marketing strategen, vormgevers en tekstschrijvers. Kies je bij het neerzetten van reclame en online marketing voor een goed bureau, dan profiteer je van ervaring en expertise. Ook heeft het team van een reclamebureau al een portfolio opgebouwd. Daarom is zij gewend om samen te werken. Dit werkt in jouw voordeel. Niet alleen kan je al inzien wat een reclamebureau tot nu toe heeft bereikt, ook zijn de verschillende experts al goed op elkaar ingespeeld.
Alles over de taken van een reclamebureau
Wanneer je de stap neemt om een reclamebureau in te huren, wil je natuurlijk weten waar je aan toe bent. Daarom neem ik je mee in het proces van het opzetten van een marketingcampagne, zodat jij straks precies weet wat je te wachten staat.
Ga in gesprek
Als eerste is een verkennend gesprek ontzettend belangrijk. Zo kom je erachter vanuit welke visie een bepaald reclamebureau werkt, of er een klik is en of ze aansluit bij jouw onderneming. Een high-end creatief bureau is waarschijnlijk geen goede match voor een lokaal schildersbedrijf. Kijk dus kritisch naar wat jij nodig hebt en wat reclamebureaus kunnen bieden.
Zorg voor diepgang
Na het verkennende gesprek zal een goed reclamebureau grondig onderzoek doen naar je bedrijf. Op die manier ontstaat er geen standaard verhaal dat van toepassing zou kunnen zijn op andere bedrijven uit jouw branche. Er wordt dan echt gekeken naar de identiteit van je onderneming en hoe dit ingezet kan worden om je bereik te vergroten.
Stel doelen
Ook heel belangrijk: het formuleren van je doelen. Wil je een helder merk neerzetten? Meer klanten uit de regio? Of juist minder klanten, maar wel in een hoger segment? Het reclamebureau neemt dit allemaal mee, zodat de vormgever en tekstschrijver voor je aan de slag kunnen.
Kom tot een akkoord
Uiteindelijk wordt er een marketingstrategie met je besproken. Hierin wordt ook genoteerd welke middelen het beste ingezet kunnen worden om de doelstellingen te bereiken. Het zal je duidelijk zijn dat je met een advertentie in een lokaal verspreid krantje geen internationale klanten trekt. Wanneer jij akkoord bent met de vormgeving, tekst en strategie, voert het reclamebureau de campagne uit. Natuurlijk monitoren ze daarbij ook wat het effect is van hun inspanningen.
Alle redenen om een reclamebureau in te huren
Reclamebureaus denken altijd met de klant mee, maar wees niet bang om met een partij in zee te gaan die jou durft te vertellen wat wel en niet werkt. Vaak wil een opdrachtgever veel invloed uitoefenen op het creatieve proces dat voorafgaat aan een marketing campagne. Op zich goed te begrijpen, maar als je ervoor kiest een reclamebureau in te huren, dan moet je ook bereid zijn om te vertrouwen op haar expertise.
Bijvoorbeeld: misschien is geel niet jouw lievelingskleur, maar blijkt uit onderzoek dat deze kleur ontzettend goed werkt in jouw branche. Probeer open te staan voor de strategie zoals reclamebureaus die presenteren. En vraag zo nodig door over de reden voor bepaalde keuzes. Blijkt uit een test dat 80% van de mensen sneller een aankoop doet als de verpakking knalgeel is? Dan moet je toch echt je persoonlijke voorkeur opzij schuiven. De nummer één reden om een reclamebureau in te huren, is namelijk haar kennis over de reclamewereld. En verder? Lees snel verder voor de top 3 redenen om een reclamebureau in te huren.
1. Reclamebureaus hebben expertise in huis
Expertise op het gebied van reclame, marketing en branding: je vindt het allemaal bij een reclamebureau. Zoveel ervaring en kennis om jouw bedrijf naar een hoger plan te tillen, dat moet wel goed werken!
2. Zowel voor kleine als grote bedrijven
Een reclamebureau kan je helpen bij het uitvoeren van doelgroepenonderzoek tot het uitvoeren van campagnes. Wil je alleen een verpakking voor een product laten ontwikkelen? Dat kan. Maar ook als je een volledig nieuwe huisstijl nodig hebt kan je hier terecht. Om intern een grote reclamecampagne uit te voeren, heb je een team van specialisten nodig. Tenzij je al een flink bedrijf hebt opgebouwd, is dit waarschijnlijk niet haalbaar. Met een creatief bureau zijn vormgevers, strategen en contentspecialisten wel bereikbaar voor kleine ondernemers. Zo profiteer je van alle mogelijkheden van bedrijfsmarketing, zonder aan een volledig team vast te zitten.
3. Duidelijke aanpak en uitvoering
Bij het inhuren van een externe partij krijg je altijd een heldere offerte, een strategie en plan van aanpak. Wel zo fijn, want dan weet je waar je aan toe bent.
Reclamebureau voordelen: waarom een reclamebureau inhuren?
Wanneer je een reclamebureau inschakelt, wordt er veel werk uit handen genomen. Ook kijkt een team van marketing professionals met een frisse blik naar je onderneming. Het resultaat is een professionele marketingcampagne waarmee je flink kunt bouwen aan je bedrijf. Ik ben er daarom een groot voorstander van om reclame en marketing uit te besteden. Dan kun je al je kostbare tijd in je eigen werkzaamheden steken. Hier nog even alle voordelen van reclamebureaus bij elkaar:
- Professionele uitstraling;
- Werken met een team van marketing professionals;
- De beste vormgevers;
- Een andere blik op je bedrijf door een creatief bureau;
- Ervaring in het inzetten van verschillende kanalen.
Hier moet je op letten als je een reclamebureau inhuurt
Ga je een reclamebureau inhuren? Dan is de eerste stap om je te oriënteren op een passende partner. Denk daarbij ook alvast na over wat je verwacht van het bureau en de marketing. Wil je meer lokale klanten trekken of langdurige klantrelaties aangaan met grote bedrijven? Direct bij de kennismaking kan je al aangeven wat in grote lijnen je verwachtingen zijn.
Kies voor een reclamebureau waar doorgevraagd wordt over jouw bedrijf. Door eerst uitgebreid in gesprek te gaan over wat jouw onderneming uniek maakt, is er genoeg input voor vormgevers en tekstschrijvers om aan de slag te gaan. Een kant en klare oplossing helpt je namelijk niet verder als je serieus aan de slag gaat.
Wat kost een reclamebureau inhuren gemiddeld?
De kosten voor het inhuren van een reclamebureau zijn sterk afhankelijk van de grootte van je campagne. Wil je flyers en een advertentie in de plaatselijke krant? Dan ben je misschien maar €500 kwijt. Maar wil je een volledig nieuwe uitstraling en een langdurige campagne met reclamespotjes in goed bekeken reclameblokken? Reken dan maar op een veelvoud van dat bedrag. Kortom, het hangt van het reclamebureau en de hoeveelheid werkzaamheden af hoeveel het kost om een reclamebureau in te huren.
Waar kan je een reclamebureau inhuren?
Nu je zeker weet dat een reclamebureau de beste keus is om je onderneming naar de top te helpen, is de vraag waar je een reclamebureau kunt vinden. Ben je op zoek naar een reclamebureau Rotterdam, reclamebureau Utrecht, reclamebureau Zwolle, reclamebureau Eindhoven of reclamebureau Breda? Dan ben je vaak gebonden aan reclamebureaus die alleen in de regio werken.
Wanneer je kiest voor een reclamebureau dat online werkt of bedrijfsbezoeken door heel Nederland aflegt, heb je ruimere keuze en ben je niet locatieafhankelijk. Zo vind je een creatief bureau dat het beste bij je wensen past!
Meest gestelde vragen over het inhuren van een reclamebureau
Heb je nog vragen over het inhuren van een reclamebureau? Ik heb de meest gestelde vragen al voor je uitgelicht. Staat jouw vraag er niet tussen? Laat dan gerust een reactie achter.
1. Wat is de rol van het reclamebureau?
Een reclamebureau werkt ondersteunend voor jouw onderneming en heeft als taak om de opdracht uit te voeren die jullie zijn overeengekomen. Als externe partij heeft zij een frisse blik op de marketingmogelijkheden en draagt ze ideeën aan die je bedrijf laten groeien.
2. Welke opleiding heb je nodig om bij een reclamebureau te werken?
Bij een reclamebureau zijn verschillende professionals in dienst. Denk aan vormgevers, tekstschrijvers, webdesigners en marketingstrategen. Ook onderzoekers, fotografen en filmproducenten zijn van groot belang in de marketingwereld. Ieder van hen heeft weer een andere opleiding gevolgd, dus welke opleiding je nodig hebt hangt af van de werkzaamheden die je uitvoert.
0 Reacties op "Reclamebureau inhuren voor je bedrijf: doen of niet?"