Elke ondernemer krijgt er wel eens mee te maken: niet betalende klanten. Heel zuur, want naast het mislopen van de betaling voor het gedane werk, ben je ook nog extra tijd kwijt aan het sturen van herinneringen. Betaalt je klant nog steeds niet? Dan moet je op zoek naar andere manieren om je rekeningen betaald te krijgen. Hoe je dat het beste aanpakt? Met GGN: een incassobureau en deurwaarder in één. Dit bureau heeft als doel bedrijven en ondernemers te helpen met het incasseren van betalingen. Dat is nog eens handig! In dit artikel leg ik je precies uit wat je kan doen om eenvoudig een incasso procedure te starten.
Klanten betalen niet? Dit kost het jou!
In de ideale situatie verzend je een factuur naar je klanten, die binnen de betalingstermijn netjes wordt betaald. Afhankelijk van de aard van je werkzaamheden en de afspraken die je met je klanten maakt, gebeurt dit voor of na het uitvoeren van de werkzaamheden. Er kan sprake zijn van een eerste aanbetaling, waarna een project gestart wordt.
Stuur je altijd na afronding van een opdracht je facturen? Dan zitten al je uren er al in en wil je helemaal graag dat er zonder gedoe betaald wordt. Soms hebben klanten een extra herinnering nodig, na het verstrijken van de betalingstermijn. Kan gebeuren toch? Maar sommige klanten betalen niet. Ook niet na het versturen van verschillende mails en brieven of na het bellen met de klant.
De kosten van een onbetaalde factuur
Wanneer het niet lukt om een openstaande factuur betaald te krijgen is dat heel vervelend. Niet alleen krijg je niet betaald voor je gewerkte uren, ook kost het je extra geld. Hoe dat kan? Denk aan de tijd die je kwijt bent aan administratie, het versturen van herinneringen en uitzoeken hoe je je geld wél kan krijgen. Dan krijg je ten eerste je al gedane werkzaamheden niet betaald. Plus: het kost je extra onbetaalde uren. Zo zonde! De oplossing? Het inzetten van een incassobureau als GGN, dat eenvoudig werkt en direct voor je aan de slag gaat.
Wat te doen bij niet betalende klanten?
Als je klanten hebt met een betalingsachterstand, dan wil je natuurlijk dat dit zo snel mogelijk verholpen wordt. Het liefst zonder al te veel extra kosten en gedoe. En ook belangrijk: zonder jouw binnengehaalde klant slecht te behandelen. Bij GGN is het incasso traject gericht op beide partijen in het betalingsconflict:
- De ondernemer, die een optimaal rendement wil behalen;
- De klant, die persoonlijke aandacht en hulp op maat nodig heeft.
Een incasso traject bij GGN gaat uit van een aanpak waar beide partijen mee geholpen zijn. Dit doen ze met behulp van data-analyse. Zo bieden ze balans tussen financieel en sociaal rendement.
Wat houdt een incasso procedure bij GGN in?
Zodra GGN voor jou aan de slag gaat, zal ze op basis van jouw feedback inschatten welke aanpak van toepassing is op je niet betalende klant. Een vriendelijk telefoontje of een strenge brief: om iemand in beweging te krijgen is een gepersonaliseerde aanpak onmisbaar. Er zijn verschillende stadia in het incasso traject, waarbij in eerste instantie altijd gericht wordt op een zogeheten minnelijke incasso. Dit is het incasseren van betalingen zonder tussenkomst van de rechter. Dat is immers toch de beste oplossing voor iedereen.
Minnelijke incasso
Bij de start van de incasso procedure van GGN wordt een laatste herinneringsbrief naar je klant verzonden. Dit is de laatste kans om een factuur zonder extra kosten te betalen. Blijft betaling uit, dan volgt een aanmaning. Hierbij komen altijd extra incassokosten kijken voor de klant. Heeft dit geen resultaat? Dan is het misschien zinvol om de stap naar de rechter te maken.
Gerechtelijke incasso
Met het starten van een gerechtelijke procedure zal je betaling afdwingen via de rechter. Hier zijn wel kosten aan verbonden voor jou als ondernemer. Het is dus de vraag of het bedrag van de openstaande factuur hoog genoeg is om het de moeite waard te maken. Een gerechtelijke incasso procedure begint met het uitbrengen van een dagvaarding. Dit houdt in dat je klant wordt opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. Omdat GGN ook een deurwaardersbureau is, hoef je niet nogmaals alle informatie naar een gerechtsdeurwaarder te verzenden. Dat scheelt jou in tijd en kosten! Je klant kan een rechtszaak voorkomen en op de site van GGN direct betalen. Is de klant het niet eens met de dagvaarding? Dan kan er bezwaar worden gemaakt bij de rechtbank.
In de meeste gevallen zal een openstaande factuur al in de minnelijke fase worden voldaan. Dat is fijn, want dat kost jou geen extra geld. De incassokosten zijn namelijk al opgenomen in de aanmaning die door de klant betaald moet worden. Betaalt de klant niet? Dan is het goed om te weten dat GGN werkt met een kostenmaximum. Daarmee is er een maximaal bedrag dat je als ondernemer betaalt, wanneer een onbetaalde rekening niet wordt voldaan en de kosten dus niet op de klant kunnen worden verhaald.
Openstaande facturen eenvoudig uitbesteden
Soms heeft je klant alleen een herinneringsmail van jou nodig om alsnog te betalen. Maar het kan ook zijn dat er meer aan de hand is en dat de betaling uitblijft. Besteed de incasso procedure uit aan GGN en je weet zeker dat je klant in goede handen is. Want niet alleen wil je je geld innen om zo je eigen rekeningen te kunnen betalen, ook is het belangrijk dat zorgvuldig met je klantenbestand wordt omgesprongen. Hier wil je natuurlijk niet te veel tijd aan kwijt zijn. Bij GGN start je daarom eenvoudig een incasso procedure online.
GGN voordelen bij niet betalende klanten
✅ GGN heeft meer dan 20 jaar ervaring in huis;
✅ Online incasso is zó eenvoudig, dat al meer dan 5.000 ondernemers je voor gingen;
✅ Loop geen inkomsten mis: alleen al in 2021 inde GGN ruim € 4.000.000 voor anderen;
✅ Geen gedoe met wachten, GGN reageert binnen een dag;
✅ Niet meer zelf achter je geld aan, GGN regelt alles;
✅ Upload eenvoudig je facturen via GGN.nl;
✅ Vooraf duidelijkheid over de kosten;
✅ Persoonlijke aanpak voor de klant.
GGN heeft als doel om zowel jou als je niet betalende klanten te helpen. Dat betekent niet alleen dat ze haar uiterste best doet om de openstaande rekening te laten voldoen door je klant. Maar ook dat ze kijkt of er meer nodig is. Dit doet ze in samenwerking met verschillende instanties. De incasso partners van GGN zijn de Nederlandse Schuldhulproute, Schulden-app FiKks en Timing uitzendteam.
Onbetaalde facturen? GGN inschakelen!
Nu je precies weet hoe jij je openstaande betalingen bij je klanten loskrijgt, kan jij je onderneming runnen zoals jij dat wil. Niet meer achter wanbetalers aan én een professionele aanpak waarmee je zo snel mogelijk je geld krijgt. Dus als je onbetaalde facturen hebt, schakel je GGN in.
Incasso procedure bij GGN: Hoe werkt het?
Ben je er klaar voor om je openstaande rekeningen betaald te zien worden? In drie eenvoudige stappen start je de incasso procedure bij GGN. Het is echt heel simpel!
1. Onbetaalde factuur uploaden
Wanneer je een niet betalende klant hebt, kan je bij GGN snel terecht om hulp in te schakelen. Upload de factuur waar het om gaat op GGN.nl en voeg eventueel aanvullende informatie toe. Je hebt dit binnen drie minuten geregeld en bij GGN gaan ze direct voor je aan de slag.
2. Start van het incasso traject
De experts van GGN nemen contact met je op om alle informatie compleet te maken. Ook maken ze een persoonlijk account aan. Handig, want dan kan je bij GGN inloggen om de lopende dossiers in te kijken.
3. Bij GGN inloggen voor financieel overzicht
Het incasseren kan je overlaten aan GGN. Tijdens de incasso procedure word je op de hoogte gehouden van de voortgang via je persoonlijke account. Debiteuren kunnen bij GGN direct betalen, dus je hebt meteen inzicht in het resultaat.
Heb jij niet betalende klanten en wil je weten of jouw vordering geschikt is voor een online incasso via GGN? Doe dan de check, dan weet je binnen 2 minuten of jij binnenkort wellicht ook dankzij een online incasso je geld zal ontvangen.
Meest gestelde vragen over GGN
Heb je nog vragen over het inzetten van GGN als incassobureau voor de openstaande facturen in jouw onderneming? Lees dan even verder, want ik heb alle veel gestelde vragen over GGN voor je op een rijtje gezet.
1. Mijn klant betaalt niet: wat kan ik doen?
De betalingstermijn is verstreken, maar je klant heeft nog niet betaald. Als eerste stuur je dan een herinnering met een nieuwe betaaltermijn. Heeft dit niet geholpen? Probeer dan telefonisch contact op te nemen. Lukt het dan nog niet? Dan is het aan te raden om incasso- en deurwaardersbureau GGN in te schakelen.
2. Kunnen debiteuren bij GGN direct betalen?
Als je de incasso procedure uitbesteedt aan GGN, krijgt je klant via hen een aanmaning en mogelijkheid tot het overmaken van het verschuldigde bedrag plus incassokosten. De klant kan bij GGN direct betalen, wel zo handig!
0 Reacties op "Onbetaalde facturen uitbesteden: GGN is er voor ondernemers!"