• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Voice-over of ingesproken tekst nodig? Huur een stemacteur!

ingovandriel
  | 
27 mei 2022

Je denkt er misschien niet direct aan, maar er zijn zaken in je onderneming waarbij jouw stem niet belangrijk is. Wat ik daarmee bedoel? Denk eens aan de voice-over voor dat filmpje op de website, de opties in het telefoonmenu of een radioreclame die indruk moet maken. Dat spreek je liever niet zelf in. Wie dan wel? Een goede stemacteur! Door het inzetten van een stemacteur raak je eerder de juiste toon. Ben je klaar om jouw bedrijf een stem te geven? Lees dan snel verder, want ik vertel je alles over stemacteurs!

Wat is een stemacteur? 

Stemacteurs zijn het meest bekend van het inspreken van voice-overs van videomateriaal of radioreclames. In Nederland gebeurt het veel minder, maar in het buitenland is het inschakelen van stemacteurs die films en series nasynchroniseren heel gebruikelijk. Voor Nederland beperkt deze markt zich vooral tot kinderfilms en -series. Wanneer het gaat om echt acteren met de stem, denk je snel aan films. Daar moet namelijk een bepaald karakter neergezet worden. Wanneer het gaat om voice-overs is het juist de eigen stem die interessant is. Denk maar eens aan de stem van Morgan Freeman, die regelmatig documentaires inspreekt.

In je bedrijf heb je ook wel eens te maken met momenten waarop het inzetten van de juiste stem het verschil maakt. Dan is het inhuren van een stemacteur een goede keuze. Het draait namelijk niet alleen om de inhoud van het verhaal (dat je misschien zelf ook wel weet te vertellen). Wanneer je beeldmateriaal nodig hebt, zou je toch ook een bedrijfsfotograaf inhuren? Als je een bepaald merk wilt opbouwen, is het belangrijk dat alle communicatie uitingen daarop aansluiten. Is jouw huisstijl fris en jong? Kies dan niet voor een doorrookte, zware stem in je marketing.

Voor je klanten en zakelijke relaties geeft een bepaalde stem weer waar jouw bedrijf voor staat. Met een passend geluid versterk je je merk en trek je het juiste publiek aan. Stemacteurs zijn degenen die daarbij op een professionele manier ingezet worden voor allerlei werkzaamheden waar gesproken tekst bij komt kijken.

Wanneer heb je een stemacteur nodig?

Stemacteur gezocht? Wat doet een stemacteur precies en voor welke situaties wordt een stemacteur ingehuurd? Een stemacteur brengt de tekstuele weergave van je onderneming tot leven. Heb jij een goed verhaal te vertellen? Dan wil je dat ook overbrengen met een mooi ingesproken tekst. Hier vind je de meest voorkomende werkzaamheden van de stemacteur op een rijtje:

  • Online video voice-over voor een explainer filmpje;
  • Social ad voor Facebook en Instagram;
  • Professionele voicemail voor de bedrijfstelefoon;
  • Een duidelijk en vriendelijk telefoonmenu;
  • E-learning modules met ingesproken uitleg;
  • Tekenfilmstemmen;
  • Apps met gesproken toelichting;
  • Stemmen voor personages van computerspellen;
  • Luisterboeken;
  • Podcasts.

Wanneer je voor je onderneming een stemacteur inhuurt, kan het gaan om veel meer dan alleen een heldere telefoonstem. Een zakelijke en correcte indruk is natuurlijk heel fijn, maar ook de hele huisstijl van je bedrijf hangt ermee samen.

De beste klank voor je bedrijf

Ook als je bedrijf geen producten aanbiedt waarbij ingesproken tekst van belang is, kan een stemacteur het verschil maken in de uitstraling. Er zijn namelijk genoeg marketinguitingen en interne en externe communicatie waarbij je je stem moet laten horen. Dat hoeft niet je eigen stem te zijn, maar het moet wel de stem van je onderneming zijn. 

Met die stem spreek je je beoogde klantgroep aan. Zorg er daarom voor dat je een expert op het gebied van branding laat meedenken over het geluid dat bij je bedrijf past. Op die manier klinkt de aandacht voor detail door in al je marketinguitingen. Stemacteurs maken echt het verschil in het neerzetten van je bedrijf.

Hoe je stemacteurs inzet voor je bedrijf

Nu je weet hoe belangrijk het is om je bedrijf de juiste stem te geven, vraag je je misschien af hoe het inzetten van een stemacteur in zijn werk gaat. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een snelle geluidsopname met je telefoon maakt en die onder een filmpje plakt. Net als het maken van professioneel beeldmateriaal, is er ook een heel proces voor het verkrijgen van topkwaliteit geluidsmateriaal.

Het hangt van het gewenste medium af, maar wanneer het bijvoorbeeld om marketingdoeleinden gaat, kan het zijn dat je marketingbureau of reclamebureau al een stemacteur beschikbaar heeft. Het voordeel van het uitbesteden van het ontwikkelen van marketingmateriaal als filmpjes, advertenties en explainers? Je kunt dit allemaal aan de experts overlaten.

Stemacteur voordelen: dat klinkt goed! 

Zet niet zomaar iemand in voor het inspreken van die goed doordachte teksten van je copywriter. Kies voor een professional in het mondeling presenteren van jouw bedrijfsfilosofie en producten. Hier vind je de voordelen nogmaals bij elkaar:

  • Professionele uitstraling;
  • Volledig geproduceerd eindresultaat;
  • Doordacht en doelgericht in al je uitingen.

Stemacteur gezocht! Hoe vind je een goede stemacteur?

Als we een bedrijfsimpressie met voice-over als voorbeeld nemen, kan je ervan uitgaan dat er is nagedacht over een script, tekstscript en passende stem. Misschien hebben ze al de perfecte stem in gedachten voor het merk. Maar het komt ook vaak voor dat er wordt samengewerkt met een stemmenbureau. Bij grootschalige producties zal er sprake zijn van een stemacteur auditie. In de reclamewereld is het echter ook gebruikelijk om een selectie te maken uit een stemmen databank. 

Is de beste stem voor jouw project gevonden? Dan wordt er geoefend met de tekst en worden een paar verschillende versies ingesproken in een opnamestudio. Daarna worden beeld en geluid geproduceerd tot één geheel en kun je het gebruiken op je website en/of social media kanalen.

Wanneer zou je wel zelf rechtstreeks een stemacteur inhuren? Denk dan aan het inspreken van een telefoonmenu of e-learning modules die je zelf produceert. Als je een cursus aanbiedt die uit slides bestaat, heb je geen uitgebreid productieteam nodig. Ik raad je dan aan om contact op te nemen met een stemmenbureau om zo makkelijk en snel een stem te vinden die bij jou past.

stemacteur

Stemacteur inhuren: hier moet je op letten

Let er bij het inhuren van stemacteurs op dat je al een goede indicatie geeft van de hoeveelheid werk die verricht moet worden door de stemacteur. De meeste stemacteurs werken met een uurtarief. Je wilt natuurlijk niet dat de kosten onverwacht hoog uitvallen, omdat de opdracht niet helder afgebakend was. 

Kies ook voor een stemacteur die is aangesloten bij een stemmenbureau of waarvan je een uitgebreid portfolio kunt beluisteren. Het is fijn als je vooraf al een indruk hebt. Dat scheelt een hoop tijd in de selectie van een stem.

Tot slot: vraag een offerte op voor de ingeschatte werkzaamheden. Zo weten alle partijen waar ze aan toe zijn.

Stemacteur worden: hoe doe je dat?

Wist je dat stemacteur worden niet voor iedereen is weggelegd? Net als bij acteren of modellenwerk heeft het voor een groot deel met natuurlijke aanleg te maken. Ook moet je regelmatig auditie doen, waarbij de concurrentie groot is. Als een stemacteur Nederland en Vlaanderen als afzetmarkt heeft, zijn de mogelijkheden natuurlijk beperkt. Hierdoor worden bij veel producties dezelfde stemacteurs ingezet en is de markt heel klein. Bekende stemacteurs zijn er bijna niet, terwijl bekende Nederlanders wel vaak bijklussen als inspreker voor films en reclames.

Hoe krijg je een mooie stem die geschikt is voor voice-overs? Geld verdienen met je stem kan natuurlijk als je een unieke klank hebt, maar meestal is een duidelijke en zuivere stem gewenst. Er zijn nauwelijks opleidingen waarmee je wordt geschoold tot stemacteur. Dat komt doordat je weinig invloed hebt op je eigen natuurlijke geluid. Wel kan je een stemacteur cursus of workshop volgen om een training te krijgen in hoe je je stem goed inzet.

Een professionele stemacteur heeft stemtraining en stemcoaching gehad. Dit gaat bijvoorbeeld over de technische inzet van de stem: hoe spreek je luid of juist zacht? Maar het is ook belangrijk om je stem effectief te gebruiken om een bepaald effect teweeg te brengen. Zo zorgt een stemacteur ervoor dat het publiek niet om zijn of haar stemgeluid heen kan en komt de boodschap goed over. 

Meest gestelde vragen over stemacteur inhuren

Heb je nog vragen over een stemacteur inhuren? Ik heb de meest gestelde vragen al voor je uitgelicht. Je vindt ze hieronder.

1. Wat doet een stemacteur voor werk?

Een stemacteur spreekt voice-overs in, is de stem van reclameboodschappen of leent zijn of haar stem aan personages in films en series. Het is een ontzettend veelzijdig beroep en wanneer je op zoek bent naar een stemacteur is het belangrijk om te kijken naar zijn of haar ervaring en specialisaties.

2. Kan ik niet gewoon zelf mijn voice-over inspreken?

Zelf je teksten inspreken is vrijwel nooit een goed idee. Tenzij je zelf stemacteur bent en over een geluidsstudio beschikt. Een gewone opname is echt niet van dezelfde kwaliteit als een geluidsopname uit een studio, waarbij achtergrondgeluid gefilterd wordt. Daarnaast is het inspreken van tekst echt een vak, waarbij niet alleen je vertelstem van belang is. Ook intonatie, ritme en tempo spelen een belangrijke rol. Wil je een professionele uitstraling? Dan is het inhuren van een stemacteur geen overbodige luxe.

Artikel uit de categorie:
Marketing

0 Reacties op "Voice-over of ingesproken tekst nodig? Huur een stemacteur!"

Geef een reactie op dit artikel

© 2024 Oogvoorondernemers. - Powered by Maatos