Branding wordt steeds belangrijker voor een bedrijf om je te onderscheiden van je concurrenten. Vroeger was branding niet zo belangrijk, dus het omvatte alleen de huisstijl met verschillende kleuren. Dat leek destijds voldoende om je te onderscheiden van de concurrent. Maar tegenwoordig is de markt in veel branches overvol. Als je een eigen bedrijf start, dan is het belangrijk om je meteen met je branding bezig te houden. Ik heb in dit artikel uitgelegd wat branding precies is en hoe je het inzet voor je bedrijf. Hoe onderscheid je je hier nu echt mee ten opzichte van de concurrent? Dat ga ik je vertellen.
Wat is branding?
Branding is je bedrijf neerzetten als een merk. Het is niet alleen een leuk logo, mooie huisstijl en een onderscheidende boodschap hebben. Het is een totaalpakket van een merk of bedrijf, wat bestaat uit kernwaarden, merkstrategie, een logo, passende naam en de normen en waarden. Je kunt het ook wel zien als een compleet gevoel dat of sfeer die je krijgt bij een bedrijf. Een goede branding van een bedrijf resulteert in een emotionele band die de doelgroep met je voelt: ze maakt echt verbinding met je bedrijf. Daardoor kiest iemand als het goed is eerder voor jouw bedrijf dan voor de concurrent.
Merkstrategie formuleren als onderdeel van je branding
Een belangrijk onderdeel van branding is een merkstrategie neerzetten. Hierin wordt vastgelegd wat de kernwaarden, merkessentie, visie, missie, merkwaarden en merkbelofte zijn. Mensen kopen namelijk niet wát je doet, maar waarom je het doet. Dus het is belangrijk om te kijken naar deze branding onderdelen, zodat je een merkverhaal creëert waar mensen zich ook mee verbonden willen voelen. Daarom zullen zij je product of dienst kopen.
Je kernwaarden formuleren, start bij het idee wat ontstaat voor je bedrijf. Je wilt bijvoorbeeld de wereld een beetje beter maken of mensen helpen. Dit zijn eigenlijk de drijfveren waarmee je een bedrijf start. Die kernwaarden komen altijd terug in je bedrijf. Ze geven aan hoe je communiceert met klanten en hoe je met hen omgaat.
Merkidentiteit als visueel aspect
Naast je bedrijf neerzetten als merk, is het visuele aspect belangrijk. Die leg je vast in de brand identiteit. Hier vallen alle visuele elementen van je bedrijf onder, zoals je huisstijl, kleuren, marketinguitingen, website en de fotografie. Vaak beginnen bedrijven met dit laatste onderdeel en huren zij direct een bedrijfsfotograaf in. Maar dit hoort eigenlijk pas als je duidelijk hebt wat je als merk uitstraalt. Pas dan ga je kijken naar hoe het visueel ingevuld moet worden en wat je merkidentiteit wordt.
Naast het visuele aspect, is het ook belangrijk dat er veel aandacht wordt besteed aan de bedrijfsnaam, logo en domeinnaam. Waarom? Dat lees je hieronder.
Bedrijfsnaam kopen
Een merk- of een bedrijfsnaam verzinnen kan lastig zijn, want je wilt een herkenbare naam die tegelijkertijd eenvoudig te onthouden is. Hoe gemakkelijker de naam, hoe beter mensen deze onthouden. Houd hier dan ook rekening mee bij het verzinnen van de naam. Houd de naam kort, krachtig en herkenbaar voor de doelgroep is. Je mag hierin best origineel en onderscheidend zijn ten opzichte van je concurrenten. Doe altijd even de bedrijfsnaam check, als je een naam hebt verzonnen. Zo weet je of hij echt uniek is. En laat dan de naam van je bedrijf vastleggen, voordat iemand anders hem registreert.
Logo
Een bedrijfslogo laten maken is een belangrijk onderdeel van de branding van je bedrijf. Het logo omvat eigenlijk de normen en waarden die je bedrijf uitstraalt. Het is het symbool voor klanten om je merk aan te herkennen. Je wilt met je logo direct verbinden met je klanten en hun aandacht trekken. De consument beoordeelt een bedrijf op basis van het uiterlijk, dus kies je logo met veel zorg uit. Zo bouw je een vertrouwensband met je doelgroep op.
Domeinnaam kiezen
Een domeinnaam kiezen is ook een belangrijk branding element. Als je een merknaam als domeinnaam gebruikt, dan krijg je gemakkelijke en duidelijke links. Door de juiste domeinnaam te kiezen, wek je meer vertrouwen op bij je doelgroep. Je wilt dus dat je domeinnaam makkelijk uit te spreken is en dat deze eenvoudig uit te typen is, zonder kans op spelfouten. Houd de domeinnaam dus kort. Laat ook die naam vastleggen van je bedrijf.
Hulp nodig met je branding?
Heb jij al goed nagedacht over je bedrijfsnaam, logo en domeinnaam? Ik kan mij zo voorstellen dat je dit veel werk vindt en hier wat hulp bij kunt gebruiken. Daarom is het slim om een professioneel bedrijf in te schakelen. Een bedrijf dat bedrijfsnamen, logo’s en domeinnamen verkoopt. Zo heb je alles in één. Lees snel verder over Brandio!
Brandio verkoopt bedrijfsnamen
Brandio is een bedrijf dat professionele, maar goedkope bedrijfsnamen verkoopt. Ze verkoopt dit inclusief logo en domeinnaam. Door een bedrijfsnaam te kopen bij Brandio, bespaar je veel geld. Zij hebben de website al geclaimd, waardoor je die snel in gebruik neemt. De bedrijfsnaam vastleggen wordt vervolgens ook door hen gedaan. Het grootste voordeel? Brandio biedt namen aan die de potentie hebben om een sterk merk te worden.
Als je zelf niet goed nadenkt over je naam en dit snel even tussendoor bedenkt, dan blijft dit je de rest van je ondernemende leven achtervolgen. De naam komt namelijk op de Kamer van Koophandel inschrijving, het briefpapier, de bankrekening en website te staan. Denk er daarom goed over na en schakel een bedrijf in dat erover meedenkt met je.
Voordelen van het inschakelen van Brandio
Een bedrijf zoals Brandio inschakelen geeft veel voordelen. Ik heb de belangrijkste voordelen hieronder voor je benoemd:
✅ Brandio inschakelen is duizenden euro’s goedkoper dan een apart bureau dat alleen je naam bedenkt;
✅ Naast een goede naam, heb je ook gelijk een bijpassende domeinnaam in je bezit;
✅ Er is een compleet verzorgde overdracht en je hebt volledige eigendom door het inschakelen van Brandio;
✅ Er zijn geen langdurige trajecten, maar je gaat gelijk van start;
✅ Brandio biedt een uniek en groot aanbod aan startende ondernemers;
✅ Voor elke branche heeft Brandio veel geschikte opties om uit te kiezen.
Domeinnamen die Brandio bezit
Brandio heeft verschillende domeinnamen in haar bezit. Ze biedt een domeinnaam, bedrijfsnaam en logo aan tegen een totaalprijs vanaf €500. Een bedrijfsnaam laten bedenken, scheelt je veel tijd. De domeinnamen die zij aanbieden passen het beste in de volgende branches, namelijk: bouw en transport, dienstverlening, gezondheid, horeca en recreatie, financieel, IT en communicatie, woning, retail en FMCG, land- en tuinbouw en de industrie. Zit je branche hiertussen? Neem dan snel contact op met Brandio voor een sterke branding met gemak!
Wat doet Brandio nog meer?
Behalve bedrijfsnamen, domeinnamen en bijpassende logo’s, biedt Brandio nog meer aan. Brandio biedt 1-op-1 trajecten aan waarmee ze meedenkt met de merknaam van je bedrijf. Zo krijg je advies op maat van de experts van Brandio. Een merknaam bedenken is een lastig proces en kan lang duren. Het bijbehorende traject van Brandio heet het merk-op-maat traject. In dit traject helpen de experts een perfecte merknaam bedenken voor een specifieke situatie. Deze experts zijn creatief en hebben veel ervaring met het verzinnen van een merknaam die perfect bij je product en bedrijf past.
Ik hoop dat je je na het lezen van dit artikel bewust bent geworden van hoe belangrijk het is om goed aan de slag te gaan met je branding. Kies zorgvuldig een bedrijfsnaam, logo en domeinnaam en blijf je concurrenten een stap voor!
Meest gestelde vragen over branding
Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Hieronder vind je de meest gestelde vragen.
1. Wat is branding?
Branding is een Engels woord en betekent ‘merk’. Door je bedrijf te branden, profileer je jezelf als merk. Je naamsbekendheid vergroten staat hierbij centraal. Elke keer als je doelgroep je bedrijf ziet, roept dit een bepaald gevoel of beeld op. Door gebruik te maken van visuele elementen of door een specifieke toon te hanteren in de communicatie, onderscheid je jezelf van de concurrenten.
2. Zijn branding en marketing hetzelfde?
Nee, branding en marketing zijn niet hetzelfde. Marketing is namelijk het actief promoten en verkopen van je product. Hier wordt gebruikgemaakt van een push strategie. Je brengt je product of dienst naar de klant toe, met als doel dat ze het product of dienst ook daadwerkelijk gaan kopen. Bij branding wordt er gebruik gemaakt van een pull-strategie. Door je branding benadruk de waarde van je product, dienst en organisatie. Hierdoor vergroot je de naamsbekendheid. Door branding weet je je te onderscheiden van de concurrent en laat je de toegevoegde waarde zien aan je klant.
3. Hoe doe je de branding voor je bedrijf?
Branding voor je bedrijf is je bedrijf profileren als merk. Je zet je bedrijf als een authentiek en uniek concept in de markt, waardoor je je goed onderscheidt van je concurrenten. En je geeft de doelgroep een goede reden om voor jou te kiezen. Branding bestaat uit verschillende dingen, zoals een pitch van je bedrijf en een belofte die je doet aan je klanten, zodat ze weten wat ze verwachten van je merk. Onder branding vallen merk, naam, slogan, domeinnaam en het logo. Je hebt daarnaast het visuele aspect van branding; dat is onder andere de huisstijl van je bedrijf.
0 Reacties op "Een sterk merk neerzetten? Start dan nu met je branding! "