Of je nu een groot of klein bedrijf hebt, je hebt vaker zakelijke foto’s van je onderneming nodig dan je denkt. Voor je website, een presentatie of voor je social media planner. Stockfoto’s zijn onpersoonlijk en zeggen eigenlijk niets over waar jij voor staat. Je wilt er daarom liever uitspringen met je beeldmateriaal en helder maken welke producten of diensten je levert. Een bedrijfsfotograaf een zakelijke foto laten maken, levert je direct een professionele uitstraling op. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over fotografie voor je bedrijf!
Wat is bedrijfsfotografie?
Bedrijfsfotografie is het creëren van beeldmateriaal voor de communicatie van je bedrijf. Op verschillende plekken in je onderneming heb je foto’s nodig die bij je verhaal passen. Denk aan productfotografie, bedrijfsportretten en reclamebeelden. Ga je zakelijke foto’s laten maken door een bedrijfsfotograaf of bedrijf fotograaf, dan ben je zeker van een professionele uitstraling.
Omdat je met fotografie je bedrijf goed kunt laten overkomen in vrijwel al je marketing, is het inhuren van een bedrijfsfotograaf zeker geen overbodige luxe. Het gaat namelijk niet alleen om foto’s van je kantoor. Als je al een huisstijl hebt of een bepaald imago wilt uitstralen, is het belangrijk dat dit ook overkomt op je foto’s.
Niet alleen voor klanten, maar ook voor partners en relaties wordt dankzij passende fotografie direct duidelijk waar jouw bedrijf voor staat. Op die manier trek je de klanten aan die bij jouw bedrijfsfilosofie passen. Met goede bedrijfsfotografie wordt je huisstijl versterkt en krijgen nieuwe klanten sneller inzicht in de werkwijze van je onderneming.
Wat doet een bedrijfsfotograaf?
Wat doet een bedrijfsfotograaf (bedrijf fotograaf) precies? Een bedrijfsfotograaf brengt je bedrijf goed in beeld met zakelijke foto’s. Als je een mooie bedrijfsruimte hebt, wil je die zeker in beeld brengen. Maar ook een zakelijke foto voor je contactpagina of social media accounts moet je niet vergeten. Hieronder vind je de belangrijkste werkzaamheden van de bedrijfsfotograaf op een rij:
- Sfeerimpressie maken van het bedrijfspand;
- Headshots maken van jou en je team;
- Groepsfoto’s maken van het team;
- Dagelijkse werkzaamheden voor klanten fotograferen;
- Interne bedrijfsprocessen vastleggen.
Wanneer je voor je bedrijf een fotograaf inhuurt, gaat het niet alleen om een zakelijke foto maken. Natuurlijk wil je professioneel overkomen, maar een goede bedrijfsfotograaf weet ook precies hoe je de dagelijkse gang van zaken in beeld brengt.
Een bedrijfsfotograaf inhuren voor zakelijke foto’s
Het komt regelmatig voor dat startende ondernemers zelfgemaakte foto’s gebruiken of een kennis inschakelen die een goede camera heeft. Dit is zo ontzettend zonde, want foto’s van mindere kwaliteit vallen meteen op.
Denk even aan zo’n goedkope snackbar waar slecht belichte foto’s van de aangeboden waren op het menubord te zien zijn. Niet zo heel aantrekkelijk en het komt goedkoop over. Bovendien krijg je er geen trek van, dus hebben de foto’s eerder een averechts effect. Kijk nu eens op de website van een sterrenrestaurant. Het verschil? Perfect in beeld gebrachte gerechten met aandacht voor detail, waardoor het water je in de mond loopt. Met een bedrijfsfotograaf kies jij voor dat laatste: doordachte details prachtig in beeld laten brengen voor al je marketinguitingen!
Waarom heb ik zakelijke foto’s nodig?
Ben je benieuwd waar je die zakelijke foto’s gaat gebruiken of denk je dat je zoveel foto’s echt niet nodig hebt? Je zal verbaasd zijn van alle momenten waarbij een goede foto echt wel handig is. Aan één of twee foto’s heb je daarom echt niet genoeg. Niemand wil steeds hetzelfde beeld voorbij zien komen. Daarom ben je blij als je een bedrijfsfotograaf hebt ingeschakeld voor het creëren van een diverse beeldbank:
- Professionele headshots voor LinkedIn;
- Een informele foto van het bedrijfsuitje voor Instagram;
- Zakelijke impressie van het bedrijf voor presentaties;
- Beeld van de lancering van een nieuw product voor in de nieuwsbrief;
- Een zakelijke teamfoto voor een blog over de mensen achter het bedrijf;
- Een overzicht van de werkplekken voor een vacature;
- Sfeerimpressie van de dagelijkse werkzaamheden voor op de website;
- En vergeet niet de verschillende soorten foto’s die te gebruiken zijn voor aankondigingen, persberichten, social media campagnes en drukwerk.
Zoals je ziet zijn er ontzettend veel toepassingen voor bedrijfsfotografie. Lees daarom gauw verder en kom erachter waarom een bedrijfsfotograaf inhuren (bedrijf fotograaf inhuren) de beste keuze is voor je onderneming!
Waarom een bedrijfsfotograaf inhuren?
Er zijn genoeg startende ondernemers die denken: waarom een bedrijfsfotograaf inhuren als ik het zelf kan? Met als gevolg foto’s van lage kwaliteit en geen eenheid in het beeld. Wanneer je voor jouw bedrijf een fotograaf inhuurt, gaat het niet alleen om een snel kiekje van het gebouw. Een goede bedrijfsfotograaf geeft een uniek inkijkje in het dagelijkse bedrijfsleven, waarbij de juiste sfeer wordt neergezet. Als je het karakter van je bedrijf naar voren laat komen in je huisstijl, moeten de foto’s hier op aansluiten.
Ben je overtuigd en wil je zakelijke foto’s laten maken? Overleg dan goed met de bedrijfsfotograaf over wat voor beelden je nodig hebt. Als het om een algemeen beeld van je onderneming gaat, is een bedrijfsreportage heel geschikt. Zijn er zakelijke foto’s van het team nodig, bijvoorbeeld voor een gepersonaliseerde e-mailondertekening? Geef dan aan dat je zakelijke portretfotografie nodig hebt. Vergeet ook niet je team in te lichten, zodat zij zich van haar beste kant laat zien!
Soorten bedrijfsfotografie
Ben je benieuwd naar de verschillende soorten bedrijfsfotografie? Ik licht hier de drie meest gebruikte vormen toe.
Een sfeerimpressie met bedrijfsreportage
Bij een standaard bedrijfsreportage loopt de bedrijfsfotograaf een dag met je mee om zakelijke foto’s te maken van de gewoonlijke werkzaamheden. Zo krijg je professionele impressies van de mensen in je bedrijf. Een bedrijfsfotograaf is een expert in het visualiseren van samenwerking, werkprocessen en contact met de klant. Een bedrijfsreportage kan ook gericht zijn op bijzondere werksituaties. Denk aan de volgende mogelijkheden:
- Zakelijke evenementen;
- Personeelsfeesten;
- Conferenties;
- Afscheidsrecepties;
- Officiële openingen;
- Feestdagen (kerstdiner, paasontbijt, etc).
Scherpe, zakelijke portretten
Een zakelijke foto maken betekent niet per se dat iedereen serieus en jasje-dasje op de foto gaat. Wil je een zakelijke foto maken die wel bij de informele sfeer van het team past? Dan kan de bedrijfsfotograaf hier prima rekening mee houden. Zo krijg je portretfotografie waar je trots op kunt zijn met échte collega’s die het bedrijf representeren.
Doordachte, redactionele fotografie
Het komt regelmatig voor dat bedrijven blogs of nieuwsberichten op hun website plaatsen, maar er geen passende foto bij hebben. Dan kiezen ze voor een algemene stockfoto waarvan meteen duidelijk is dat het niet de sfeer heeft die bij het bedrijf past. Zonde! Als je een goede beeldbank aanlegt, zal je nooit verlegen zitten om het juiste beeld bij een verhaal. Bij redactionele fotografie zal een bedrijfsfotograaf samen met jou bepalen wat voor soort foto’s je nodig hebt voor je communicatie.
Waar kan je een bedrijfsfotograaf inhuren?
Als je op zoek bent een naar een fotografie bedrijf, kun je het beste kennismaken met een bedrijfsfotograaf uit de omgeving. Op die manier kan je eenvoudig afspreken en de fotograaf rondleiden in je bedrijf. In de grote steden kun je denken aan een bedrijfsfotograaf Den Haag, bedrijfsfotograaf Amsterdam of bedrijfsfotograaf Rotterdam. Ben je gevestigd buiten de randstad? Breid dan je zoekgebied uit of vraag eens rond in je netwerk.
Bedrijfsfotograaf inhuren: waar moet je op letten
Waar moet je op letten als je een bedrijfsfotograaf inhuurt om zakelijke foto’s te maken?
- Portfolio van hoge kwaliteit;
- Goede reviews;
- De bedrijfsfotograaf is ervaren in verschillende settings;
- Goede organisatie;
- Prijsafspraken vooraf;
- Vaardig in fotografie van overzicht én details.
Als je bedrijfsfotograaf aan bovenstaande punten voldoet, is het de moeite waard eens kennis te maken om te kijken of het klikt.
Bedrijfsfotograaf voordelen
Ik adviseer altijd om bedrijfsfotografie uit te besteden aan een professional. Daarom heb ik hier de voordelen van een bedrijfsfotograaf nog even voor je op een rijtje gezet:
- Professionele, zakelijke foto’s;
- Een zakelijke foto laten maken met nabewerking
- Foto’s in het juiste formaat aangeleverd;
- Goede weergave van de bedrijfssfeer;
- Beeldbank voor vele toepassingen.
Bedrijfsfotograaf nadelen
Bedrijfsfotografie is niet voor elke ondernemer passend. Dit zijn de nadelen van het inhuren van een bedrijfsfotograaf:
- Zakelijke foto’s laten maken is geen goed idee als je nog geen duidelijke bedrijfsidentiteit hebt ontwikkeld;
- Een fotografie bedrijf moet bij je passen, als dit niet zo is kom je ook niet tot kwalitatieve foto’s.
Meest gestelde vragen over bedrijfsfotograaf
Heb je nog vragen over een bedrijfsfotograaf? Ik heb de meest gestelde vragen hieronder voor je uitgelicht.
1. Wat kost een bedrijfsfotograaf inhuren?
De meeste bedrijfsfotografen hebben een dagprijs of uurtarief. Voor specifieke bedrijfsreportages of evenementen kan je vooraf een offerte opvragen. Het is altijd verstandig om de website van een bedrijfsfotograaf te bezoeken om de tarieven te ontdekken.
2. Hoe fotografeer je een product?
Productfotografie is bij uitstek iets wat je aan een bedrijfsfotograaf overlaat als je professionele foto’s wilt. Helaas komt het nog regelmatig voor dat startende ondernemers dit zelf doen, met een amateuristische webshop als resultaat. Wil je goed producten leren fotograferen, volg dan op z’n minst een fotografiecursus die je dit leert.
3. Hoe maak je een goede portretfoto?
Een goede portretfoto is scherp, goed belicht en toont het onderwerp op zijn of haar best. Een bedrijfsfotograaf is hierin gespecialiseerd en zorgt voor eenheid in de uitstraling van je bedrijf.
0 Reacties op "Bedrijfsfotograaf inhuren: een professionele, zakelijke uitstraling!"