Veel mensen dromen van een eigen onderneming en alles wat daarbij komt kijken: de vrijheid, de passie, de adrenaline én de waardering die je krijgt uit je werk. Als startende ondernemer doe je tegelijkertijd het spannendste en leukste wat er bestaat. Veel mensen zien het starten van een bedrijf als het grootste en meest uitdagende avontuur van hun leven.
Maar hoe doe je dat eigenlijk, een eigen bedrijf beginnen? Waar start je? Er komt veel kijken bij het starten van een eigen onderneming. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet waar je moet beginnen. Om het allemaal net wat makkelijker en overzichtelijker te maken voor je, leggen we in dit artikel uit welke stappen er komen kijken bij het starten van een eigen onderneming. Zo weet je zeker dat je geen belangrijke zaken over het hoofd ziet en kun je snel starten met het avontuur!
Inhoudsopgave
Schrijf een sterk ondernemingsplan
Het is eindelijk zover: je gaat eindelijk starten met je eigen onderneming. Begin sterk met een krachtig ondernemingsplan. Dit is een stap waar veel ondernemers tegenop zien. Toch is het schrijven van een businessplan een zeer belangrijke stap in het starten van je eigen onderneming.
Het uitvoeren van een marktonderzoek hoort bij het opstellen van een ondernemingsplan. Dat is logisch, want om een eigen onderneming te starten, moet je weten hoe en waar je jouw potentiële klanten kunt vinden. Analyseer daarom je potentiële klanten: wie zijn je klanten en wat is hun bestedingspatroon? Waar liggen hun interesses? Op basis van de bevindingen maak je een klantprofiel op.
Het schrijven van een ondernemingsplan brengt vele risico’s met zich mee. Met een sterk businessplan breng je jouw zakelijke kansen in kaart, krijg je inzicht op de risico’s, weet je welke relevante marktontwikkelingen er zijn en ontdek je wie je potentiële klant is. Bovendien maak je met een sterk ondernemingsplan meer indruk op investeerders.
Inschrijven bij de KvK
Iedere onderneming moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (KvK). Hier geef je aan welke rechtsvorm jouw bedrijf zal hanteren. Je hebt de keuze uit een eenmanszaak, vennootschap onder forma (vof, besloten vennootschap (bv), naamloze vennootschap (nv), commanditaire vennootschap, stichting, maatschap, vereniging of coöperatie.
De meeste startende ondernemers kiezen voor de eenmanszaak. Ben je een freelancer? Ook dan kies je voor een eenmanszaak. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een vof, bv of stichting beter aansluit bij jouw bedrijf.
Nadat je de juiste rechtsvorm hebt gekozen, kun je online een afspraak maken bij een vestiging van de Kamer van Koophandel. Tijdens dit bezoek wordt je bedrijf ingeschreven in het Handelsregister. Het inschrijven in de Handelsregister moet uiterlijk één week nadat je gestart bent gebeuren. Het inschrijven kost ongeveer 50 euro. Deze kosten mag je aftrekken van de winst. Vervolgens ontvang je direct een KvK-nummer. Een week na inschrijving ontvang je per post een btw-identificatienummer en omzetbelastingnummer, mits je btw-plichting bent.
Zakelijke rekening openen
Wanneer je start met een eigen onderneming, is het openen van een zakelijke rekening een goede stap. Met een zakelijke rekening voorkom je dat je persoonlijke administratie verstrikt raakt met je zakelijke inkomsten en uitgaven. Hiermee houd je het overzicht en voorkom je dat de cijfertjes straks door elkaar lopen.
De nodige verzekeringen afsluiten
Bij het ondernemerschap horen niet alleen de lusten, maar ook de lasten. Denk bijvoorbeeld aan de risico’s die komen kijken bij het ondernemen. Gelukkig kun je je tegen veel risico’s verzekeren. Daarnaast krijg je als ondernemers ook te maken met diverse vergunningen. Het is daarom belangrijk om je hierover in te lezen. Wil je bijvoorbeeld een bedrijfspand verbouwen? Dan dien je in het bezit te zijn van een bouwvergunning. Maar ook wanneer je een bedrijf aan huis wilt beginnen, dien je rekening te houden met bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden verschillen van gemeente tot gemeente. Voor meer informatie kun je daarom terecht bij jouw gemeente.
Wanneer je ondernemer bent, hou je je veel bezig met je werk. Het is echter ook belangrijk dat je je bezighoudt met de tijd ná je werk. Je wilt immers, wanneer je stopt met werken, zonder financiële problemen – en het liefst in alle rust en vrijheid – verder leven. Als ondernemer kom je in niet in aanmerking met collectieve pensioensregelingen van bedrijven, zoals werknemers dat wel komen. Je zult daarom zelf maatregelen moeten treffen om zelf een pensioen op te bouwen.
Hoewel je er liever niet aan wilt denken: ook als ondernemer moet je rekening houden met arbeidsongeschiktheid. Het is erg verstandig om over dit risico na te denken. Een ongeluk zit in een klein hoekje en de kans bestaat dat je je werk niet meer – of niet meer volledig – kunt uitoefenen, bijvoorbeeld als gevolg van ziekte of andere gezondheidsproblemen. Je bent als ondernemer niet verplicht om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten.
Wel ben je als ondernemer, net als iedere Nederlander, verplicht om je tegen ziektekosten te verzekeren.
Een eigen website maken
Tegenwoordig is het hebben van een zakelijke website onmisbaar wanneer je een eigen bedrijf wilt starten. Je website is immers je visitekaartje.
Zorg voor een website met een professionele uitstraling die past bij je huisstijl. Het juiste design in combinatie met wervende teksten zorgen voor een grotere betrouwbaarheid bij bezoekers. Daarnaast is het belangrijk dat de informatie compleet is en de bezoeker vindt waar hij of zij naar op zoek is.
Ook is het erg belangrijk dat je online vindbaar bent. Zorg er daarom voor dat je kennis opdoet van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat je goed gevonden wordt in zoekmachines als Google. Wanneer bezoekers zoeken op een relevant zoekwoord, komt jouw website bovenaan te staan. Om online goed gevonden te worden, is het belangrijk dat de content op je website SEO-geoptimaliseerd is. Je kunt zelf aan de slag met het schrijven van SEO-teksten of je kunt een gespecialiseerde tekstschrijver inhuren die dit voor jou uit handen neemt.
Naast het hebben van een eigen website, is ook social media erg belangrijk voor de online vindbaarheid van je bedrijf. Veel potentiële klanten zijn te vinden op sociale kanalen. Door het opbouwen van je social media, vergroot je je kansen en kun je meer klanten werven.
Klanten of opdrachtgevers vinden
Dan zijn we nu aangekomen bij een van de meest uitdagende stappen in het avontuur als ondernemer: het plegen van acquisitie. Een eigen bedrijf kan niet zonder klanten. Het aantal klanten of opdrachtgevers die je werft heeft een directe invloed op de hoeveelheid geld die je verdient met je eigen onderneming. Een tekort aan klanten of opdrachtgevers kan ertoe leiden dat je bedrijf minder snel groeit dan je wenste.
Maar waar vind je klanten of opdrachtgevers? De meeste ondernemers geven aan dat het werven van nieuwe klanten de grootste uitdaging is die hoort bij het ondernemerschap. Er zijn gelukkig diverse manieren waarop je nieuwe klanten kunt werven. Hieronder zetten we de beste manieren op een rijtje:
Het geven van cadeaus. Iedereen houdt van cadeautjes. Gebruik dit daarom in je voordeel en geef bijvoorbeeld een gratis e-book, whitepaper of kortingscode weg. Door het weggeven van waardevolle cadeaus, kun je nieuwe klanten op een positieve manier aan je bedrijf binden en bouw je vertrouwen op.
Zorg voor een goede online vindbaarheid. Tegenwoordig is het een must om online vindbaar te zijn. Zorg er daarom voor dat je investeert in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hiermee kun je een plekje krijgen bovenaan de zoekresultaten in zoekmachines en meer verkeer naar je website trekken. Daarnaast is het belangrijk dat je website is voorzien van wervende teksten en relevante informatie. Hiermee zorg je ervoor dat de bezoekers op je website terecht komen ook daadwerkelijk op je website blijven en overgaan tot actie.
Laat je beste kant zien op social media. Niet alleen particulieren gebruiken social media in hun voordeel. Steeds meer bedrijven ontdekken dat het hebben van diverse social media kanalen essentieel is voor de bedrijfsvoering. De meest populaire social media zijn: Facebook, Instagram, YouTube en Snapchat. Maar ook TikTok is de laatste tijd erg populair geworden. Leer wie je doelgroep is en welke social media platforms zij veel gebruiken en maak hier slim gebruik van.
Bouw een netwerk op. Ook is het nog altijd belangrijk dat je jezelf laat zien in de offline wereld. Ga daarom regelmatig naar netwerkbijeenkomsten, beurzen of organiseer zelf workshops en evenementen. Deze bijeenkomsten zijn de perfecte gelegenheden om een netwerk op te bouwen met potentiële klanten of zakelijke partners.
Meer leren over het starten van een eigen onderneming?
Het starten van een eigen onderneming is erg leuk, maar ook ontzettend spannend. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. Dat blijkt wel uit dit artikel! We snappen dat je alle ondersteuning en begeleiding wilt gebruiken die er beschikbaar is. Speciaal voor de startende ondernemer hebben we daarom een handige videocursus ontwikkeld. In deze videocursus komen alle facetten aan bod dat hoort bij het ondernemen. Denk hierbij aan:
- Marketing en sales
- Ondernemen
- Juridische zaken
- Facilitaire diensten
- ICT
- Financieel boekhouding
Met de videocursus leer je stap voor stap hoe je een eigen onderneming start en hoe je deze goed laat lopen. Kun jij niet wachten met het starten van je eigen onderneming en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dan is onze videocursus onmisbaar voor jou. We helpen je graag verder!
0 Reacties op "Hoe start ik mijn eigen onderneming?"