Er is niets mooier dan het hebben van je eigen onderneming. Ondernemen is een combinatie van passie, vrijheid, adrenaline, leerzame momenten en het krijgen van waardering uit je werk. Maar als ondernemer weet je ook dat je te maken krijgt met verschillende uitdagingen. Een daarvan is het werven van klanten. Je hebt klanten nodig om in bedrijf te blijven en te blijven groeien. Maar liefst 61% van alle ondernemers geeft aan dat het werven van klanten hun grootste uitdaging is. Dat is niet gek! Er zijn immers ontzettend veel andere spelers die jagen op dezelfde klanten. Het is dan jouw missie om te leren hoe je ervoor zorgt dat de potentiële klant voor jou kiest. Daarnaast is het niet altijd makkelijk om te achterhalen waar je potentiële klanten zich bevinden. Gelukkig zijn er verschillende manieren om klanten te werven, zowel online en offline. In dit artikel bespreken we de 5 beste tips en manieren om nieuwe klanten te werven.
De 5 beste manieren om klanten te werven
Kies een niche en ken je klant
We beginnen direct met een van de belangrijkste tips van de 5 beste manieren om klanten te werven. Voordat je aan de slag gaat met het werven van klanten, is het noodzakelijk om te weten wie je doelgroep is. Richt jij je met je onderneming op B2B? Dan is de kans groot dat het werven van klanten op een andere manier gebeurt dan wanneer de focus van je onderneming ligt op B2C.
Om je kans van slagen te vergroten, is het raadzaam om de markt kleiner te maker. Dit betekent dat je de focus legt op een nichedoelgroep en specifieker te werk gaat, met als doel om de beste keuze te zijn voor je potentiële klant.
Voordat je je kunt focussen op een nichemarkt, moet je de markt specificeren. Dit houdt in dat je het verschil maakt tussen klant en doelgroep. Om te achterhalen wie de klant is, heb je data nodig. Kijk daarom naar je huidige klanten. Leer wie je klanten zijn, ontdek waar ze vandaan komen, analyseer hun bestedingspatronen en leer waar hun interesses liggen. Gebruik demografische en gedragsgegevens om klantprofielen op te stellen. Op die manier kun je de vergelijkbare doelgroepen identificeren en de juiste personen targetten. Met deze informatie maak je een plan om potentiële klanten te bereiken op de meest effectieve punten in de customer journey.
Een niche is een klein gedeelte van een grote markt. Het focussen op een niche kent vele voordelen. Wanneer jij een potentiële klant benadert in een nichedoelgroep, is de kans groter dat hij of zij overgaat tot aankoop. Jij weet immers precies waar de klant naar op zoek is, wat zijn of haar wensen zijn en speelt hier slim op in!
Nieuwe klanten werven door te geven
Iedereen houdt van cadeautjes. Gebruik dit als ondernemer daarom in je voordeel. Een eenvoudige manier om klanten te werven is: geven! Geef bijvoorbeeld een gratis e-book, whitepaper, probeerversie, kennismakingskorting of waardevolle advies en tips. Wanneer je iets geeft met waarde, bouw je aan positieve betrokkenheid en vertrouwen. Kies je voor het weggeven van waardevolle tips (zoals in dit artikel de 5 beste manieren om klanten te werven)of advies, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper of e-book? Dan bouw je ook nog eens autoriteit op.
Online vindbaarheid is key!
Tegenwoordig is het hebben van een website essentieel wanneer je een eigen onderneming hebt. Je website is immers je visitekaartje. De meeste ondernemers weten inmiddels dat het hebben van een eigen website een must is. Dit leidt ertoe dat er online miljoenen websites zijn. Maar hoe zorg je er dan voor dat bezoekers precies op jouw website terecht komen, wanneer ze keuze hebben uit talloze websites? Het antwoord: je online vindbaarheid verbeteren! Je kunt je online vindbaarheid verbeteren door het inzetten van zoekmachine optimalisatie (SEO). SEO bestaat uit een combinatie van tactieken om je zoekmachine ranking te verbeteren. Met SEO weet je zeker dat de content die je maakt, overeenkomt met hetgeen waar potentiële klanten naar zoeken.
De pijlers van SEO zijn content, techniek en autoriteit. Wanneer jouw website op deze drie gebieden is geoptimaliseerd, is de kans groot dat deze hoger in de zoekmachines zal scoren. Het resultaat? De kans dat je online wordt gevonden vergroot en het aantal potentiële klanten die op je website klikt groeit.
Laten we eens een beter kijkje nemen naar de drie pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit.
Content: Content wordt ook wel de brandstof voor al je marketing inspanningen genoemd. Content van hoge kwaliteit helpt het vertrouwen van potentiële klanten te winnen en een bezoeker over te halen om over te gaan tot conversie. Het is daarom belangrijk om interessante en wervende teksten te hebben op onder andere je website, in nieuwsbrieven en op social media. Content moet relevant zijn. Relevante content heeft het vermogen om de vragen van je doelgroep te beantwoorden. Met andere woorden: je content komt overeen met de user intent. Relevante content wordt niet alleen gewaardeerd door de bezoeker, maar ook door Google. Maak je gebruik van hetzelfde vocabulaire als je doelgroep en beantwoord het de vragen van online gebruikers? Dan is de kans groot dat Google je een plekje geeft bovenin de zoekresultaten.
Techniek: de inhoud van je website moet niet alleen sterk zijn, je website moet ook nog eens goed werken. Een goed werkende website draagt bij aan een fijne gebruikerservaring én is essentieel voor een goede positie in zoekmachines. Google hecht immers veel waarde aan een website die op technisch gebied goed in elkaar zit. Heb je een trage websites en is er sprake van veel foutmeldingen? Reken er dan maar op dat zoekmachine ranking niet erg hoog zal zijn. Een website die technisch gezien goed in elkaar steekt kunnen we vertalen naar een snelle laadtijd, een responsive design, geen onnodige codes, een fijne leesbaarheid van de tekst en een veilige omgeving.
Autoriteit: ook het bouwen van een website met autoriteit is essentieel voor je online vindbaarheid. De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door hoeveel websites linken naar de desbetreffende website en wat de kwaliteit van die links is.
Klanten werven in de fysieke wereld
Niet alleen online moet je goed vindbaar zijn. Ook in de offline wereld is het nog altijd belangrijk dat je jezelf laat zien en opvalt bij potentiële klanten. Een manier om dat te doen is het bezoeken van beurzen waar jouw doelgroep ook aanwezig is. Hierbij is het handig om een doel voor ogen te hebben, bijvoorbeeld: het aanspreken van minimaal 10 contacten.
Het aanspreken van mensen kun je ook buiten beurzen om doen. Start daarom van tijd tot tijd eens een gesprek met mensen, op diverse locaties. Denk hierbij aan een festival, de supermarkt of een sociale bijeenkomst.
Daarnaast kun je zelf ook een lezing of presentatie geven over jouw expertise. Online kun je vaak een overzicht vinden van plaatsen waar relevante evenementen waar jouw doelgroep komt. Met het geven van lezingen vergroot je je bekendheid, expertstatus en is de kans op een goede opvolging groot.
Ook kun je van tijd tot tijd je eigen beurs, seminar, evenement of training organiseren. Door het organiseren van een laagdrempelig event, laat je mensen eenvoudig kennismaken met je product of dienst. Bovendien bouw je hiermee bekendheid en autoriteit op.
Bouw een mailbestand op
Nieuwsbrieven zijn nog altijd een waardevolle tool voor het werven van klanten. Komt een bezoeker op je website terecht? Dan kun je hem door middel van een pop-up of een formulier overhalen om zijn e-mailadres achter te laten. In ruil daarvoor kun je een cadeau aanbieden, bijvoorbeeld in de vorm van een kortingscode of gratis whitepaper. Zie tip 1 van dit artikel de 5 beste manieren voor het werven van klanten voor meer informatie hierover.
Wanneer de bezoeker zijn e-mailadres achterlaat, kun je hem door middel van herhaling informeren over je product, dienst of interessante onderwerpen. Hiermee bouw je een relatie op met je potentiële klant en kun je hem aan je binden. Het is immers niet alleen belangrijk om nieuwe klanten te werven, maar ook om deze te behouden!
Als de bezoeker de eerste keer niet is overgaan tot aankoop, maar wel zijn of haar e-mailadres heeft achtergelaten, kun je met e-mailmarketing er toch voor zorgen dat de potentiële klant overgaat tot koop. E-mailmarketing is hierbij een krachtig middel om een bezoeker tot een vaste klant te maken.
Meer tips ontvangen?
Als (startende) ondernemer is het belangrijk dat je investeert in waardevolle informatie. Zo weet je zeker dat je niet achterblijft op concurrenten en dat je jouw klanten altijd kunt voorzien van de beste service. Gelukkig ben je hier op de juiste plek. Speciaal voor ondernemers heb ik een handige videocursus ontwikkeld. Hierbij komen alle facetten dat bij ondernemen hoort aan bod, zoals: marketing en sales, ondernemen, juridische zaken, facilitaire diensten, ICT en financieel zoals boekhouding. Ook het werven van nieuwe klanten komt hierbij aan bod! Met de videocursus krijg je stap voor stap antwoorden op al je vragen over het starten van een eigen bedrijf én ontvang je waardevolle informatie die je ook na de start verder zal helpen. Dus wil jij graag ondernemen, ben je net gestart of ben jij al een ervaren ondernemer? Onze videocursus helpt je verder!
0 Reacties op "De 5 beste manieren om klanten te werven"