• Log in
  • 0

    Geen producten in je winkelmand.

Hoe kom ik bovenaan in Google? 5 bewezen methodes!

ingovandriel
  | 
2 december 2021

Wanneer je een eigen website hebt, wil je natuurlijk dat deze iets oplevert. Het is daarom het doel van elke ondernemer om zijn of haar website winstgevend te maken. Dit doe je in eerste instantie door op te vallen. Op die manier gaat een bezoeker naar jouw website en niet naar de concurrent. Maar hoe val je dan het beste op? En hoe zorg je ervoor dat je bovenaan in Google verschijnt met jouw website? Dat gaan we je in dit artikel vertellen! 

Het nut van zoekmachines

Waarom gebruiken mensen zoekmachines? Voornamelijk omdat zij ergens naar op zoek zijn waar zij een oplossing voor willen. Dit kan een vraag zijn, maar ook een koopintentie. Een zoekmachine probeert jou als gebruiker zo goed mogelijk te helpen en jou te geven waar je naar op zoek bent. Daarvoor stemt het haar zoekresultaten zo goed mogelijk af op de zoekvragen. 

Hoe een zoekmachine dat precies doet, wordt niet aan de grote klok gehangen. Wel zijn er methodes bekend die helpen om jouw website bovenaan in Google te krijgen, wanneer de zoekresultaten getoond worden aan een gebruiker. Ik, Ingo van Driel, heb voor je uitgezocht welke methodes dat zijn. En ik heb ze zo verwoord dat jij ze op jouw eigen onderneming en website kunt toepassen. 

Waarom bovenaan in Google komen?

Er zijn een aantal voordelen verbonden aan bovenaan in Google staan. Het is dan ook niet voor niets dat veel bedrijven hiernaar streven. Wat die voordelen zijn, zal ik je direct vertellen. 

Bovenaan in Google verbetert de zichtbaarheid van je website/bedrijf

Hoe hoger jouw website in de zoekresultaten verschijnt, des te meer je opvalt. Jouw zichtbaarheid – of eigenlijk de zichtbaarheid van je website/bedrijf – wordt hierdoor groter. Alleen de eerste pagina van de zoekresultaten in Google wordt goed bekeken. Vanaf pagina twee zullen veel internetters al afhaken. Word jouw website op de eerste pagina vermeld, dan is de kans op bezoekers vele malen groter. 

Bovenaan in Google zorgt voor meer leads

Een lead is een bezoeker op jouw website die op een bepaalde manier interesse toont. Dat kan door een aankoop te doen, maar ook door het contactformulier in te vullen of door een offerte op te vragen. Staat jouw website bovenaan in Google, dan is de kans op leads groter. Er zullen immers meer mensen naar jouw website gaan. Hierbij is het wel van belang dat je website goed functioneert, sterke en relevante content heeft en voldoet aan de wensen en verwachtingen van de bezoeker. 

Bovenaan in Google zorgt voor meer aanzien/autoriteit

Wie wint, krijgt meer aanzien. Dat geldt ook voor websites die winnen in de zoekresultaten. Sta je bovenaan in Google, dan geeft dat aanzien. Ook vergroot het je geloofwaardigheid en daarmee versterkt het je autoriteit. Mensen zullen informatie op jouw website eerder aannemen voor de waarheid. Google zet jou immers niet voor niets bovenaan, toch? Ook dit zorgt op de lange termijn voor meer bezoekers, meer leads en meer conversie (verkoop). Bovendien zal een bezoeker jouw website sneller vertrouwen wanneer deze hoog scoort in Google. Daardoor hoef je minder moeite te doen om iemand over te halen om klant te worden. 

Hoe kom je bovenaan in Google?

Er zijn meerdere manieren om bovenaan in Google te komen. Een aantal dingen waar je al op kunt letten bij het bouwen of verbeteren van je website, zijn deze: 

  • Verdiep je in SEO of start met een SEO-audit: Hiermee worden de mogelijkheden en valkuilen in kaart gebracht met betrekking tot de SEO (en daarmee de vindbaarheid) van jouw website in zoekmachines zoals Google; 
     
  • Onderzoek welke zoekwoorden het goed doen: matchen de woorden op jouw website met de woorden die mensen invullen in Google? En ben je niet een van de velen die deze zoekwoorden toepast? Dan heb je meer kans om bovenaan in Google te komen; 
     
  • Schrijf SEO-content: Niet alleen de zoekwoorden moeten SEO-proof zijn, de gehele content op je website moet hierop ingericht zijn. Het is hierbij van belang om zoekwoorden op de juiste plekken te zetten (zoals aan het begin van de zin of in headers). Focus echter niet te veel op de zoekwoorden. Google analyseert ook de kwaliteit van je content, dus de context waarin de zoekwoorden geplaatst worden; 
     
  • Zorg voor een gebruiksvriendelijke website: hierbij is het van belang dat je website snel laad, dat hij duidelijk en overzichtelijk is (websitenavigatie) voor de bezoeker en dat je website ook goed getoond wordt op andere apparaten. Is dit allemaal niet in orde, dan is de kans groot dat een bezoeker jouw website snel weer verlaat en je weinig tot geen leads genereert; 
     
  • Wees geen copycat: Schrijf unieke content en kopieer niet roekeloos teksten van andere websites. Google zal dit herkennen en jou hiervoor ‘straffen’ door jouw website niet bovenaan in de zoekresultaten te plaatsen. Het is ook verstandig om producten die in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn, allemaal van een andere producttekst te voorzien. Meerdere dezelfde teksten op jouw eigen website worden ook als plagiaat gezien. 
     
  • Maak linkjes korter: er zijn tools waarmee je een link die erg lang is, gemakkelijk verkort. Dit verbetert de leesbaarheid van teksten op je website. Nog beter is het wanneer je een (zoek)woord of zin gebruikt om een link aan toe te voegen. Dan valt het haast niet op voor de bezoeker dat je links gebruikt, maar kan hij of zij er wel op klikken wanneer er interesse is voor het onderwerp waarnaar verwezen wordt. 

Aan de slag met 5 bewezen effectieve methodes

Gelukkig voor jou is het niet heel lastig om de juiste informatie te vinden die jou helpt om bovenaan in Google te komen. Je bevindt je namelijk al op de juiste website én bij het juiste artikel! Met bovenstaande tips kom je al een heel eind, maar ik zal nu uitleggen welke 5 bewezen effectieve methodes je ook kunt inzetten om jouw website bovenaan in Google te krijgen. 

Methode 1: Een SEO-specialist inzetten

Ben je niet zo geïnteresseerd in SEO of vind je het vrij lastig? Dat is begrijpelijk. Gelukkig zijn er mensen die zich hierin gespecialiseerd hebben en die jouw website een enorme boost kunnen geven. Het is daarom een verstandige investering om een SEO-specialist in de arm te nemen. Hiermee zal je uiteindelijk de beste resultaten verkrijgen. 

Voor een website is het van belang dat er intern en extern gelinkt wordt. Wanneer een andere website naar jouw website verwijst, is dat een soort digitale aanbeveling. Het vergroot je geloofwaardigheid en Google zal dit ook opmerken. Hoe meer websites op een relevante manier naar jouw website of webpagina(‘s) linken, hoe groter de kans om bovenaan in Google te eindigen. Dit noemen we backlinks. Backlinks vergroten de populariteit van je website. Dit geldt ook voor interne links op jouw eigen website. Probeer daarom relevante artikelen naar elkaar te laten verwijzen.  

Let op: verzorg het plaatsen van backlinks alleen op een organische manier. Betaal je geld om links te kopen, dan zal Google je hiervoor straffen. Ook het ruilen van backlinks met websites (afspraken maken over het plaatsen van een link naar elkaars website) is not done. 

Methode 3: De concurrentie overtreffen

Wanneer jij dezelfde producten verkoopt als andere aanbieders, moet je je onderscheiden om op te vallen. Een belangrijke manier om dit te doen, is door betere én langere content te schrijven dan de concurrentie. Bekijk eens hoe je concurrenten het aanpakken (niet kopiëren!) en denk na over wat je van hen kunt leren. Je laten inspireren mag altijd. Daarna kun je een plan maken voor een meer relevante, complete en sterke website dan de rest. Zo worden artikelen met veel tekst beter gewaardeerd door Google, mits de inhoud relevant en van kwaliteit is, natuurlijk. 

Methode 4: Resultaten analyseren

Dan nog een bewezen methode om antwoord te krijgen op de vraag: hoe kom ik bovenaan in Google? Je kunt alle tips in dit artikel vrijwel direct toepassen en aan de slag gaan. Maar na enige tijd is het belangrijk om de resultaten te analyseren. Hoe presteert jouw website tot nu toe, hoe scoort hij in Google en op welke punten kan hij nog verbeterd worden? Zodra je dit inzichtelijk maakt, kun je nog meer mogelijkheden ontdekken om bovenaan in Google te komen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Analytics, Google Tag Manager of Google Search. Daar kom je al een heel eind mee! 

Methode 5: Videocursus ‘Alles over Ondernemen van A tot Z

Wil je meer weten over bovenaan in Google komen en vraag je je nu af ‘maar hoe kom IK bovenaan in Google te staan?’ Dan wordt het tijd om mijn videocursus te volgen. Hierin leer je alles over het ondernemerschap van A tot Z. Nadat je de cursus hebt gevolgd, ben je helemaal klaargestoomd en kun je direct starten. Schrijf je ook in voor de nieuwsbrief van Oogvoorondernemers, om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen in het ondernemerschap. Hoe meer jij je verdiept in belangrijke zaken omtrent ondernemen, des te groter de kans dat je zal slagen met je bedrijf. En dat je bovenaan in Google eindigt, natuurlijk!

Artikel uit de categorie:
Marketing

0 Reacties op "Hoe kom ik bovenaan in Google? 5 bewezen methodes!"

Geef een reactie op dit artikel

© 2024 Oogvoorondernemers. - Powered by Maatos